GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

DE RECHTE WEGEN DES HEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RECHTE WEGEN DES HEEREN.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zult gij niet ophouden te. verkeeren de rechte wegen des Heeren? Hand. 13 : 10b.

Met Hand. 13 begint Paulus' eerste zendingsreis. Maar eigenlijk is dat niet juist gezegd. In vers 4 toch lezen wij: „Deze dan, n.l. Barnabas en Paulus, uitgezonden zijnde van den Heiligen Geest". Zij zijn dus niet op weg gegaan volgens eigen reisplan, maar zij zijn gezonden door den thans verhoogden Christus, Die door Zijn Geest in hen werkt. Hij is de eerste, omdat Hij het ook is. Die Zichzelf een gemeente vergadert. Hij gaat thans roepen de volheid der heidenen. En dat door Zijn Woord en Geest. En zoo wordt het eiland Cyprus maar niet een toevallig beginpunt voor het groote zendingswerk, omdat men nu eenmaal ergens beginnen moet, maar het wordt de invalspoórt van Christus, welbewust gekozen om daar de wereld open te breken voor het evangelie der vrije genade, en vandaar door te stooten tot alle geslacht en volk en tong" en natie. Het groote offensief gaat beginnen, omdat Christus nu komen wil van Jeruzalem, over Samaria, tot aan het uiterste der aarde. Maar dan is het ook te begrijpen, dat wij den Satan ontmoeten, die het wapen-echerpen gaat, dat Hem bestrijden moet. Hij treedt hier op Cyprus den Heere Christus tegemoet om het offensief te breken, en het werk van Gods welbehagen te verijdelen.

Aanvankelijk gaat alles goed, ja zelfs zeer voorspoedig. Sergius Paulus, de stadhouder, is zeer begeerig om het Woord Gods te hooren. Dat is de prediking van Jezus Christus, om in de bedeeling van de volheid der tijden wederom alles tot één te vergaderen in Hem beide, dat in den hemel en dat op de aarde is. Zoo wordt deze stadhouder de eerste aan wien dit heilgeheim gepredikt wordt, de eerste, nu het groote offensief begonnen is om de volheid der heidenen te doen ingaan. Dat wordt een prachtig oogenblik. En daar is blijdschap in den hemel over het welbehagen, dat gelukkiglijk voortgaat. Want in het paleis van den stadhouder wordt het evangelie niet alleen verkondigd, maar hier wordt ook effectief geroepen uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. Sergius Paulus zal de eersteling worden van den grooten oogst der wereld.

En wie dat ziet, is Paulus, vol van den Heiligen Geest. Hij ziet, dat zich riier het welbehagen Gods gaat verheerlijken. Want Sergius Paulus gaat gelooven. En het geloof is een gave Gods. En deze gave komt op uit het welbehagen, dat was van vóór de grondlegging der wereld. Christus gaat hier door Zijn apostelen dat welbehagen uitwerken. Looft God, looft Zijn Naam alom. Hier wordt de wereld opengebroken. Het offensief is in vollen gang.

Maar er is er nog één, die dat ziet. En wel Elymas, de toovenaar. Hij is de man van de valsche religie, < üe met zijn geheimzinnig woord en occulte krachten den stadhouder in zijn macht heeft. En deze man

Wordt op het oogenblik, dat hier het evangelie verkondigd wordt, een geïnspireerd instrument van den . Satan. Hij ziet ook, dat de stadhouder gaat gelooven. Hij ziet het, gedreven door den geest uit den afgrond, die zich hier verzetten komt tegen Jezus Christus. Want de Satan heeft dit uur begrepen. Deze zaal, waar Paulus staat te preeken, is de inyalspoort van Christus geworden. Het gaat hier om de volheid der heidenen. En Sergius Paulus wordt de eerste. En de Satan heeft zich' 't instrument bereid om den afval af te slaan. Elymas wil den stadhouder" voor zich behouden, maar de Satan wil de wereld gesloten houden voor Christus. Als de stadhouder gaat gelooven, vliegt Elymas overeind. Hij begint nu de rechte wegen des Heeren te verkeeren. De rechte wegen^ des Heeren. En dat beteekent hier het verkiezend welbehagen Gods over menschenkinderen. "Dat verklei r 1 welbehagen komt in de wereld, zet zich door, en bereikt haar doel. Bergen mogen wijken en ^ heuvelen bezwijken, maar het welbehagen Gods in Christus gaat zich triumfeeren, verheerlijken waai-het dat wil. Die Hij tevoren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen, en die Hij geroepen heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd, en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook verheerlijkt, jubelt Paulus in Rom. 8. Dat zijn de rechte wegen des Heeren. En als deze Elymas, gedreven door den Satan, ziet wat er gebeuren gaat, dat hier het welbehagen Gods zijn doel gaat bereiken, dan staat hij op om deze rechte wegen des Heeren te verkeeren, om te buigen, zoodat zij hun doel niet bereiken, maar doodioopen. Hij heeft misschien een schitterende redevoering gehouden, geweldige teekenen gedaan. Het wordt ons niet medegedeeld. Er staat alleen, dat hij tusschen Paulus en den stadhouder in ging staan, en doelbewust, satanisch gedreven, het welbehagen Gods wederstond. En nu wordt deze zaal van Sergius Paulus een geweldig strijdperk. Want hier is oök Jezus Christus. En Hij zegt: Ik neem dezen Sergius Paulus. Ik neem hem naar des Vaders welbehagen. Ik ga hem met geloof begiftigen. Ik ga hem roepen tot Mijn koninkrijk. Maar de Satan is ook hier. Hij heeft hier zijn sprekend orgaan in Elymas. En hij zegt: Gij krijgt hem niet. Ik laat hem niet los. Hij is van mij.

En wij staan hier bij het begin van het groote zendingswerk. Het gaat thans om de volheid der heidenen. Gods welbehagen gaat nu blinken als nooit te voren. Want ook de heidenen worden nu medeburgers der heiligen en huisgenooten Gods. En Sergius Paulus is de eerste, in wien zich dat welbehagen verheerlijken gaat. Dus — en dat wordt de groote vraag — kan hier in de zaal van den stadhouder dat welbehagen gebroken worden, van zijn effect beroofd worden? Kunnen hier de rechte wegen des Heeren verkeerd, omgebogen worden, zoodat zij hier op het eiland Cyprus niet verder kunnen? Dan zijn alle zendingsreizen van Paulus ijdel. Dan wordt de kerk niet geplant in Klein-Azië, in Europa, in de gansche wereld. Dat is de strijd, die zich hier plotseling ontwikkelt. Zooals de Satan door middel van de toovenaars van Egypte het welbehagen Gods trachtte te breken, toen de Heere Israël uit Egypte ging roepen, zoo weerstaat hij hier in Elymas datzelfde welbehagen, dat thans overal de gebondenen uit wil leiden tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. En bij deze worsteling zijn wij allen betrokken. Want komt Sergius Paulus niet, dan komen wij ook niet. Breekt hier het welbehagen stuk op de kracht van het Satanisch verzet, dan overal. Kunnen hier de rechte wegen des Heeren omgebogen worden, dan overal. Met andere woorden: dan komt de volheid der heidenen nooit.

Maar zie, de wegen des Heeren zijn recht. Zij zijn „jasjaar", recht-uit, recht afgaande op hun doel. Daar is geen enkele kracht, welke deze rechte wegen des Heeren weerstaan kan. En daarom zal Christus dezen tegenstander ook neerslaan. En daarom mogen wij hier zingen: Gord, gord o Held, Uw zwaard aan Uwe zijde, Uw blinkend zwaard, zoo scherp gewet ten strijde; Vertoon Uw glans, vertoon Uw majesteit; Rijd zegenrijk in Uwe heerlijkheid. Op 't zuivere woord der waarheid. Immers, Hem zijn de rechte wegen des Heereji toevertrouwd. En Hem is gegeven ale macht in hemel en op aarde. En Hij slaat dan ook dit kind der hel neer. En Elymas moet als een gebroken man de zaal verlaten. En de weg ligt open voor het welbehagen des Heeren. En de engelen zingen: des Heeren wegen zijn recht. Welbehagen zet zich door, bereikt zijn doel, overwint overal, waar Hij Zijn schreden richt, Jezus Christus, de Heere.

En dit is geschreven tot onze bemoediging. Het welbehagen is onoverwinnelijk. Het bereikt altijd zijn doel. Het offensief loopt nergens dood. Dus is de samenvergadering der Kerk gegarandeerd. Op het eiland Cyprus. Maar ook in het jaar onzes Heeren 1947. Als wij maar blijven bij de doctrina en disciplina der kerk, en onzen hals buigen onder het juk van Christus, dan zullen wij de samenvergadering der Kerk zien, dewelke is een eenige katholieke of algemeene Kerk, de. heilige vergadering der ware christgeloovigen. Wij zullen haar zien, hoezeer hel en satan woeden om het evangelie yan zijn kracht te berooven, en de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te verwoesten.

De volheid der heidenen en de volheid der Joden zal ingaan naar de rechte wegen des Heeren.

Dat werd reeds beslist op het eiland Cyprus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 september 1947

De Reformatie | 8 Pagina's

DE RECHTE WEGEN DES HEEREN.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 september 1947

De Reformatie | 8 Pagina's