GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Kerk van Christus, de vrouw en het  huisgezin.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Kerk van Christus, de vrouw en het huisgezin.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

De kerkvaders vermaanden de leden der kerk niet lichtzinnig een huwelijk aan te gaan, een der gewichtigste gebeurtenissen van het leven, waarvan in meer dan een Opzicht ons aardsch geluk of ongeluk afhangt. De keuze moest Sgedaan worden na ernstig overleg. Voor alles behoorde er overeenstemming te zijn in geloofsbelijdenis tasschen hen, die door den band des huwelijks wensch-*6n verbonden te worden. Van gemengde huwelijken 'usschen Christenen en Heidenen werd ieder belijder van ^en Heer Jezus afgemaand. Zelfs werden zij verboden. TertuUianus achtte ze onwettig, later veroordeelden de Kerkvaders ze allen als uit eenen mond, en de conciliën ^xcommuniceerden de ouders, die hunne toestemming daartoe hadden gegeven. Desniettemin mocht het huwelijk niet verbroken worden, als een der beide. echtelingeü Christen werd; het moest veeleer geheiligd worden door de pogingen van den Christen om zijne wederhelft, die aan de afgoderij bleef vasthouden, tot Christus te leiden. De bekeerde vrouw werd vermaand zachtmoediger, nederiger, vreedzamer te zijn, naarmate zij meer te vreezen had van de opwinding haars heidenschen mans. Behalve de voorwaarde van de eenheid des geloofs, stelde men nog andere, ontleend aan de wijsheid en de liefde. Men moest zijn echtgenoote kiezen zonder te zien op rijkdom oi schoonheid. Slechts vragende naar hare deugden, haar goed karakter. Daartoe was noodig, dat men onderzoek deed naar haar vorig gedrag, de manier vooral, waarop zij jegens hare ouders hare plichten van kinderliefde had vervuld; eene jongedochter, die wijs en vroom is, zegt Chrysosto mus, is kostbaarder dan al het goud der aarde.

In de eerste eeuwen werd der jongedochter ingeprent, dat zij alleen dien tot haren echtgenoot mocht aanvaarden, welken haar vader haar zou geven; dat was een overblijfsel van het oude vaderlijke recht, dat men echter beperkte, door te erkennen, dat voor eene gelukkige echtverbintenis noodig was, dat de jongedochter hem beminde, die haar vroeg. Augustinus wilde zelfs dat zij, als zij tot jaren van onderscheid was gekomen, het recht moest hebben, om zelve haren, echtgenoot te kiezen. Om de banden der liefde in het gezin nauwer toe te halen eischten de kerkvaders, dat het huwelijk tussehen bloedverwanten verboden moest worden; dat men ten minste het getal van de verboden graden des huwelijks moest vermeerderen bij de wet. Dat was geen belemmering der vrijheid, zoo als het Christendom dat predikt, maar een noodzakelijk gevolg van het beginsel der liefde; men verlangde, dat het huisgezin, hetwelk in eenig opzicht de kerke Gods vertegenwoordigt en dat in de heidensche maatschappij zijn beteekeiiis had verloren, door de losmaking der heiligste banden, inniger zou worden verbonden door de liefde.

Als de echtverbintenis gesloten was, legde de kerk — in tegenstelhng met het heidendom — in naam haars Heeren, niet alleen aan de vrouw hare plichten op, maar schreef ze ook den man voor. De vrouw moet schitteren door haren kuischen wandel, door haar zacht karakter, door haren eenvoud, door hare liefde jegens allen en door hare onderwerping aan hem, wien zij zich vrijwillig voor Gods aangezicht, met lichaam en ziel, heeft overgegeven; hem moet zij eeren, hem alleen trachten te behagen. De Christendichter Naumachius heeft deze raadgevingen aan een jong meisje gegeven in verzen, rijk aan waarheid en kieschheid.

Van den anderen kant vorderden de kerkvaders van den man, dat hij zijne vrouw zou eerbiedigen, haar met zijne zorgen omgeven, haar met zachtmoedigheid en goedheid behandelen als de gezelUnne zijns levens, de moeder zijner kinderen; haar beminnen meer dan zijn eigene ouders tot den dood als dit noodig was; zoo als Christus Jezus zich voor de kerk, zijne bruid, had opgeofferd, haar beschermen, haar onderrichten, haar met toegeeflijkheid vermanen, en indien zij onverhoopt doof bleef voor zijne raadgevingen, haar lijdzaam dragen, zonder haar weg te zenden of te mishandelen.

De echtelijke band, waarmee de echtgenooten aan elkaar zijn verbonden door zoo groote verplichtingen, werd voor zoo innig gehouden, dat men hem onlosmakelijk achtte, tenzij door den dood; 't is het verbond van twee onsterfelijke zielen. Om die reden waren verscheidene kerkvaders tegen een tweede huwelijk; volgens Athenagoras bedreef de man, die hertrouwde, een soort van overspel. TertuUianus vooral veroordeelde, na zijnen overgang tot de Montanisten, het tweede huwelijk met beslistheid. Vóór dien tijd was deze kerkvader minder absoluut; in zijne tweede boek aan zijn eigen vrouw, maande hij haar aan OA niet te hertrouwen, indien hij voor haar kwam te sterven; echter voegde hij hier aan toe, dat, indien zij er niet de kracht voor in zich voelde, een tweede huwelijk niet tegen de wet Gods was. Dit laatste gevoelen is ook dat der apostelen.

DE GAAY FORTMAN.

Gemengd nieuws.

In Duitschland herdacht men op vele plaatsen, dat het den 26sten Mei tweehonderd jaren geleden was, dat graaf Nicolaas Lodewijk von Zinzendorf en Pottendorf geboren werd Het is bekend dat deze edelman de grondlegger werd van de kerk der Mo ravische broeders of Hernhutters In vele bladen kwamen naar aanleiding van deze gedachtenisviering groote artikelen te staan, die als om strijd de kracht en ook de zwakheid van het optreden van dien graaf Von Zinzendorf, in de dingen van Gods koninkrijk, roemden of misprezen.

Een zendeling door Bulier gevangen genomen. In deze maand werd te Hermannsburg het gewone »Missionsfest" gehouden. Daar liet zich ook den zendingsdirector Harms hooren, welke verslag gaf van hetgeen hem gedurende den oorlog in Zuid Afrika wedervaren was Hij zeide daarbij het volgende:

»De omstandigheid, dat mijn arbeid gedurende den krijg moest ophouden, en daarbij mijn gevangenschap, waaronder mijne gezondheidstoestand moest lijden, hebben mij bewogen, voorloopig naar hier terug te keeren. Daar ik in deze geen schaduw van schuld heb, en ik in mijne ambtelijke positie, niet de blaam op mij wil laten rusten, alsof ik mij gemengd heb in zaken, die mij niet aangaan, zoo zou ik gaarne mijn recht persoonlijk zoeken bij de bevoegde macht, en heb gegronde hoop, dat ik mijn doel bereiken zal. Ik verzeker, dat ik mij aan niets schuldig gemaakt heb, waar door ik gevangenschap verdiend heb; ik heb zelfs geen onvoorzichtigheid begaan. Generaal BuUer heeft, acht weken nadat men mij in den kerker gesloten had gemeld, dat ik in de gevangenis ge worpen was, wijl ik, acht mijlen van het Engelsche kamp verwijderd. Boeren in huis gehad heb. Nu was er een tijd, waarin onze streek geheel in de handen der Boeren was; het hoofdkwartier van generaal Joubert bevond zich op eene plaats, die zeer nabij Empangwenfe was, en van Engelschen was niets te zien of te hooren Bij deze gelegenheid hebben ons twee personen bezocht, die in de gelederen der Boeren streden, een zoon van den ouden zendeling Schatze en een mijnheer Van Berg, die op de plaats van zendeling Stallbom woonde Andere Boeren zijn in mijn huis niet geweest; ik heb ook met geen hunner gesproken, ofschoon dikwijls Boerenpatrouilles voorbij ons huis gingen.

Drie of vier weken later kwamen de Engelschen in onze streek terug en sloegen hun kamp in onze nabijheid op. Er ligt dus tusschen de aanwezigheid van de beide Boeren in mijn huis en den terugkeer der Engelschen, een tijdsverloop van drie tot vier weken, zoodat ik geen Boer in huis gehad heb, terwijl ik acht mijlen van het Engelsche kamp verwijderd was Dus weder een leugen van BuUer. Bui tandien ben ik stil in huis gebleven, zonder aanleiding te geven tot verdenking In de gevangenis was ik met onderscheidene Duitschers en Boeren uit Natal samen; wij hebben ons steeds daarmede ge troott dat wij onschuldig waren Mijn^voornemen is, het bestuur van onze zending te centralisee ren." Enz.

Men ziet hieruit, dat de Engelsche bevelhebbers in Zuid-Afrika, elk vooi'wendsel aangrijpen, om hen die ook maar den schijn op zich laden van vrienden der Boeren te zijn, te fnuiken De persoon van een zendeling, die den naam van Harms draagt, werd door hen zelfs niet ontzien.

In een brief aan de Eglise Libre schrijft de Italiaansche predikant Ribetti omtrent den koning van Italië, die door een anarchist vermoord werd, het volgende:

»De weldaden die koning Humbert aan het Italiaansche volk bewezen heeft, zijn ontelbaar.

Meer dan onze medeburgers zijn wij Evangelischen, wij Waldenzen hem innige dankbaarheid schuldig Men kreeg den indruk, alsof hij door zijn welwillende houding ons de vervolgingen wilde doen vergeten, die ons zijne voorouders deden ondergaan Wij hebben gedurende zijne regeering eene volmaakte godsdienstvrijheid genoten. Ook heeft hij bij tallooze gelegenheden aan de predikanten en bestuurders onzer kerk audiëntie verleend " Ribetti deelt nog mede, dat bij die audientiën, de koning en de koningin geheel op de hoogte toonden te zijn van de kerk, de scholen, de ziekenhuizen en het weeshuis der Waldenzen.

Tot hiertoe beriep men alleen in Amerika vrouwelijke predikanten. Men bericht ons echter, dat door de vrije kerk te Brotherton in Yorkshire, in Engeland, eene dame tot herder en leerares is beroe pen, en wel, mejuffrouw Jane Munro Brown, die den leeftijd van 49 jaren bereikte. Deze vrouw heeft zich veel bemoeid met Zondagsscholen en was de ziel van enkele damescomité s. Welke vrije kerk zij gaat dienen, vernamen wij niet.

WINCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 augustus 1900

De Heraut | 2 Pagina's

De Kerk van Christus, de vrouw en het  huisgezin.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 augustus 1900

De Heraut | 2 Pagina's