GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 32

Rede, gehouden bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

Tijdelijk door hem verworpen mist Israël dan ook eigenlijk volksbestaan; zoowel toen het omzwierf in de woestijn, als wanneer

zijds toch het hooge gewicht van de beteekende zaak, en aa"n den anderen kant de groote soberheid van het teeken zelf. Het is hier als met het het leggen van den zegen op de gemeente. De woorden zijn zoo weinig; daarenboven algemeen bekend. En evenwel is de handeling van zoo rijke beteekenis. Die tegenstelling wordt gevoeld door hen, die daarbij óf iets lüjzonders in het gebaar willen brengen, óf de gewone formule met een enkel blocmken zoeken op te sieren. Vooral aan het eind. Het wordt dan „de troostvolle gemeenschap;" een „zij en blijve." De voorganger schrikt eenigermate, dat hij zoo schielijk door de woorden heen is; het maakte nog niet dien indruk, welken hij wenscht. Zoo wordt daardoor juist het slot wat verbreed. Toch is die weg niet aanbevelenswaard. Ook bereikt men het doel niet. Veler fout ligt hierin, dat zij de handeling niet sober en ernstig genoeg verrichten. Een oogenblik wachtens totdat alle geschuifel voortij is, en het dan in eenvoud en met waardigheid soberlijk uitspreken der woorden heeft het best de werking, die terecht verlangd wordt. Met name in de godsdienstoefeningen wordt door overhaasting veel bedorven. Wie bij het opkomen de apostolische groetenisse brengt, en niet enkele sekonden verloopen laat, aleer hij tot eene andere handeling overgaat, neemt den indruk van het eerste, en misschien ook van het tweede, weg. Wonlt aan het slot van de predikatie niet een oogenblik, schier zeide ik, tot het verschikken der zielsstemming, gegund, alvorens het nagebed aanvangt, zoo verliest dit van zijn heiligen ernst. Maar ook bij de bediening van den heiligen Doop wordt door velen gestruikeld. Volgens de liturgie der Kerk wordt bij den heiligen Doop vooraf de beteekenis van het Sacrament door het formulier uiteengezet. Dan wordt gevraagd wit noodig is te weten, opdat het Sacrament niet openbaarlijk ontheiligd worde. Zijn die vragen toestemmend beantwoord, en is zoo de laatste belemmering voor de toediening van het Sacrament opgeheven; mag men verwachten, dat door de tegenwoordigheid der p-emeente en het lezen van het formulier de begeerte van ouders en gemeente naar het Sacrament nog is verhoogd, — dan plaatst zich vaak, wel niet onverwacht, maar toch ietwat vreemd, de predikant met zijn pei'soon en toespraak tusschen de gemeente en het Sacrament. Eene toespraak, die bovendien maar al te vaak met het geheel van het formulier weinig in overeenstemming is, en, in plaats van de beantwoorde vragen te beschouwen als iets dat aan den Doop moet voorafgaan; zonder welke zij niet bediend mag worden; ofschoon niet daarin, maar veelmeer in het voorafgaande de verklaring ligt van het Sacrament; — er veeleer toe bijdraagt om den Doop los te maken van het eerste deel des formuliers, en met die vragen in het nauwste verband te zetten; bij voorkeur met de derde vraag; en zoo voor veler bewustzijn geheel de plechtigheid te vervalschen tot het afleggen van eene openlijke verklaring omtrent de opvoeding, bezegeld door de overigens minder te begrijpen besprenkeling met enkele druppelen waters. Het formulier is zoo bekend, en de handeling zelve van het doopen ook. De toespraak wordt zoo het pikante; bedenkelijk èn voor wat daarachter ligt, èn voor wat volgen moet. Bepaaldelijk bij de bediening des

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1890

Rectorale redes | 100 Pagina's

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1890

Rectorale redes | 100 Pagina's