GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 18

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

16 Nazareth op, over wien de geest der oude profeten weer vaardig vsrordt; die tegenover de uitwendige moraal der Pharizeën „die höchste sittliche Idealitat" stelt 53) en bij wien de God der profeten zich zelfs ontwikkelt tot den God der liefde, die een Vader van alle menschen is. Zoo wordt deze rabbi door woord en voorbeeld de stichter van het nieuwe Koninkryk van gerechtigheid en liefde, dat door de grenzen van Israel doorbreekt en alle godgezinden omvat. Daarmede is de taak van Israel afgeloopen, Israel's religie is in het Christendom overgegaan, een nieuwe evolutie begint, die Harnack in zijn Dogmengeschichte u verhalen zal. Een evolutie, die nog steeds doorgaat, en waaraan ook wij hebben mee te arbeiden, want „Weiteibildung der Religion" is het wachtwoord van onzen tijd. Ge zult thans gevoelen M. H., hoe die beide. Evolutie en Revelatie, of wilt ge het theologische en het reUgionsgeschichtUche standpunt, diametraal tegenover elkander staan. De poging der Vermittlungstheologie, om beide te vereenigen, eenerzijds dit evolutieproces in Israel's religie op te nemen en toch tegelijk de revelatie te handhaven door het ethisch monotheïsme van Israel's profeten af te leiden, niet uit een klaar en bewust woord, dat van God uitging 54), maar uit „einem geheimnisvollen Kontact von Diesseits und Jenseits", of wilt ge liever uit de „innerliche Berührung mit dem für gewöhnlich verhüllten Welthintergrunde" 55), toont u juist in de matheid en zwevendheid dezer pantheïstische uitdrukkingen, hoe volkomen terecht Delitzsch heeft opgemerkt, dat in geen klaar denkend verstand deze tegenstelling zich laat verzoenen. Het baat u dan ook niet, of Dr. Hermann Siebeck in zijn Religionsphilosophie u deze evolutie-hypothese komt aanprijzen op grond van het „waardeeringsoordeel", dat het „der Würde des Göttlichen doch mehr entspricht die Entwickelung ganz von unten auf sich anspinnen zu lassen" dan dat men haar „von einem relativ idealen Anfangsstande her in einen Zustand des Verfalls gerathen lasst" 56). Want uw waardeeringsoordeel zal juist omgekeerd luiden, dat de voorstelling, alsof de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus zich allengs ontwikkeld heeft uit den grimmigen en bloeddorstigen woestijngod der Kenieten erger is dan profaan en aan gods lastering denken doet. Is er dus geen verzoening tusschen beide mogelijk, dan moet hier

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's