GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 62

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 62

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

60

König eenstemmig verklaren „der vorliegende Bestand der Schrift nötigt unweigerlich nach jetzt fast allgomein duruligedrungener Ueberzeugung (dazu), das unrichtig überspannte Inspirationsdogma preis zu geben" (OEIXLI 1. c. p. 14). Ook van de Eoomsche theologen geldt ditzelfde ten deele; de Ecole largo van pater Legrange in Frankrijk doet ten opzichte der critiek zeer belangrijke concessies; zie M. J. LAGRANGE, La methodehistorique surtout a propos de r ancien Testament, 1903; in Duitschland wordt hetzelfde voetspoor gevolgd door Prof. OAEL HOLZHEY in zyn Schöpfung, Bibel und Inspiration, nog wel geapprobeerd door den G-eneraalvicarius van Passau, waarin het Scheppingsverhaal voor een mythe wordt verklaard; terwijl ook ten onzent reeds dezelfde denkbeelden bepleit worden door Pater COELESTINUS, minderbroeder — kapuzijn in Het Aardsche Paradijs, Hoe het was en waar het lag, Tilburg, 1903. ~ Terwijl eindelijk de Joodsche Rabbijnen de inspiratie in absoluten zin alleen van de Thora laten gelden; zie GOLDSCHMIBD, 1. c. p. 7, KLAUSNEE, 1. c. p. 16, etc. 27) Tweede voordracht, p. 41. 28) Het jongste tydschrift van Prof. C. BEZOLD, Die bahylonisch-assyrischen Keilinschriflen, u. s. w. kan wol het beste dienst doen om te doen zion, hoe weinig op assyriologisch gebied nog vaststaat en hoe licht vooral theologen ztch hier aan vergissingen bloot stellen. Ik heb daarom mot opzet in dezo noten zoo weinig mogelijk gebruik gemaakt van de werken van theologen en mij bijna uitsluitend beperkt, voorzoover het assyriologisclie quaesties betreft, tot de bekende werken van Lolimann, Bozold^ "Winckler, Zimmern, enz. Ik deed dat te liever, omdat Lehmann, Bezold, Zimmern, Winckler e. a. volstrekt niet gelooven aan de inspiratie der Schiift en hun getuigenis daarom hier te meer waarde heeft. 29) Wanneer BUDDE, Was soil die Gemeinde u. s. w. p. 12 zegt: „Hat Gott selber dem Schreibenden den Wortlaut eingegeben, so braucht dieser Schreiber durchaus nicht Jesaja gewesen zu sein; handelt es sich um ein Wunder, so konnte Grott das durch jeden behebigen und zu joder Zeit wirken" dan is doze voorstelling van de „Verbalinspiration" al even onjuist, als wanneer Delitzsch zelf in zijn tweede voordracht, pag. 48 ons wil opdringen, dat de medodeeling der Godsopenbaring, aan Abraham ten deel gevallen. Gen. 12:1 etc, alleen dan „auf absolute Wahrheit" aanspraak kan maken, „wenn dieses Geschehnis der Offenbarung Jahves zu Abram und der Wortlaut ven Jahves Rede dem über ein Jahrtausend spater lebenden Yerfasser von 1 Moses 12 (de kleine onnauwkeurigheid dat Mozes 1000 jaar na Abraham leefde, vergeve men Delitzsch) w ör tli c h offenbart, auf übernattirliche Weise von Jahve selbst eingegeben war".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's