GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Persstemmen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Persstemmen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lage bestrijding van Philip Mauro.

Philip Mauro is door de vertaling van enkele zijner boeken ook in ons land bekend.

Vroeger stond hij op chiliastisch standpunt.

Hij "was het praemillennianisme toegedaan, een richting, waarover door ons reeds eer werd geschreven.

Maar hij kwam tot verandering.

Hij liet het „prae" varen om zich te wenden tot den eenvoüdigen zin van Gods Woord.

Dat was een doom in het oog van de Chiliasten.

Zij bestreden hem met wapenen van het minste allooi.

De jongste troef, welke zij tegen "hem uitspeelden, bestond in het verbreiden van het gerucht, dat hij krankzinnig was geworden.

„De Wachter" bevat de volgende apologie:

Philip Mauro, advocaat in Washington, D. C, en één van de vooraanstaanda leiders in het godsdienstigs

leven van. ons land, is reeds vele jaren lang ©en bekende bij ons volk. Velen hebben hem. hoeren sprokern en nog velen meer hebben zijne boieken gelezen.

Van hem doen tegenwoordig de ontstellend© gerachtem de ronde, dat hij de laatste jaren van zijn ' verstand beroofd is ©n dat de boeken die in den laatsten tijd van zijn© haad in 't licht verschenen, door hem ergens in een krankzinnigengesticht geschreven zouden zijn.

Van wie die geruchten afkomstig zijn is ons niet bekend. Maar 't geval wil, dat die boeken, die gezegd worden in het krankzinnigengesticht en in zeer abnormalen toestand door den auteur geschreven te zijn, heel wat beroering hebben iteweeg gebracht. Eerst schreef hij The Gospel ot the Kingdom en later The Hope of Israël—What Is It? Beide werken tasten op krachtige wijze de bekende Soofield Bible en diens Dispensationalism aan en kritisearen niet malsch het Premillenaianisme.

Geen wonder, dat men in de kringen der Premillennianisten zeer ontsticht was over Mauro's laatste twee werken, temeer, omdat hij zelf ^rosger het Dispensationalisme was toegedaan. En daartegenover was er blijdschap in het kamp van de tegens.tan' dera van het Premillennianisme. Daar maakte msn gretig gebruik van die boeken, om er de Pre's mede te bestrijden.

Maar daar kwamen de berichten, dat Mauro reeds een: paar jaren in een asylum moest worden opgesloten, dat zijn bo'Sken niets anders waren dan de Vluchten van een gekrenkt verstand en men er dus niets mee doen kon, omdat hun inhoud natuurlijk oittgelootbaar moest zijn.

Bij 't eerste hooren van die geruchten hebben we aanstonds aan de waarheid ©r van getwijfeld.

Zeker, ook Philip Mauro zou 't gebruik van zijn gezond verstand kunnen verliezen., evengoed als die vreeselijke ellende andere menseben overkomt.

Maar dat zijn The Gospel of the Kingdom en The Hoip e of Israel door een krankzinnige geschreven zouden zijn, dat was ons onmogelijk oan te gelooven. Daarvoor zat er te veel gezond verstand en zuivere logica en echte Schriftuurlijke redeneering in die boeken. We hebben ze beide grootendeels gelezen en waarlijk, zoo schrijft geen krankzinnige!

Een vriend getroostte zich de moeite, om zich tot de uitgevers van Mauro's werken te richten met de vraag, wat er van die geruchten aan was. En het antwoord luidde: „Leugen, niets dan leugen!"

Op aandringen der uitgevers schreef Philip Mauro eigenhandig een brief aan den belangstellenden vriend, waarin hij het antwoord zijner uitgevers bevestigt en verder de verzekering aflegt, dat hij lichamelijk en geestelijk eene uitstekende gezondheid geniet en in geen vijf en twintig jaren onder geneeskundige behandeling is geweest. Voorts deelt hij in zijn schrijven mede van zijne werkzaamheden in de laatste drie jaren. Als advocaat heeft hij gediend in sommige ingewikkelde en moeilijke rechtszaken, waarvoor men geeln dollemans-advies gebruiken kan; hij trad in onderscheiden steden op met redevoeringen van godsdienstigen aard en hij heeft boeken geschreven. En eindelijk maakt de schrijver ook melding van de vreemde, ja schandelijke wijze, waarop hij behandeld wordt ein belasterd door tegenstanders. En ingesloten bij den brief zijn enkele gedrukte gegevens, dat Mr Mauro van zijn vorige vrienden geen bejegening heaft ontvangen, als eerlijk verwacht had mogen worden

Gemelde vriend zond ons, wat hem door Mauro en zijne uitgevers in antwoord op zijne vraag was toegestuurd.

Met verbazing hebben we het gelezen.

We hadden ons niet voorgesteld, dat men in do hoogere kringen van ons Amerikaansch Christenvolk zoo zou handelen als er blijkbaar jegens Mauro gehandeld is.

Doch dat daargelaten.

De geruchten aangaande Philip Mauro's krankzinnigheid blijken onwaar te zijn.

De uitgevers, Hamilton Brothers, 120 Tramont Street, Boston, Mass., zijn niet zoo dwaas geweest, om hoeken te drukken en uit te geven van iemand, die niet bij zijn verstand was.

De recensenten hebben zich niet vergist, toen ze meenden, Mauro's werken als door een verstandig mensch geschreven, te mogen aanmerken.

En de lezers, om het even, of ze het met Mauro's boeken eens zijn, of niet, kunnen gerust wezen, dat ze niet bedrogen werden, door boeken van een raaskallenden onzinnige zich in de handen te hebben laten stoppen.

Onderscheiden belangstellenden onder ons volk, die met ernst wenschen te onderzoeken de dingen, waarover Mauro schrijft, waren ontsteld over de wondere geruchten en wisten nauwelijks meer, wat te moeten denken van al die vreemde berichten.

Om hunnentwil vooral schreven we dit artikeltje.

Er was eens een man, die voor krankzinnig werd uitgekreten.

Hij antwoordde: indien wij uitzinnig zijn, we zijn het Gode.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

Persstemmen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 1930

De Reformatie | 8 Pagina's