GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

...„en hij, die~ de beloften ontvangen had, heeft zijn eeniggeborene geofferd", Hebreen 11 : 17b.

ADVENTSWEELDE IN OFFERGANG.

Wat heeft Abrahams offepgang naar Moria nu met Advent te maken? Lioopen daar nu lijnen van

Genesis 22 naar Lucas 1 en 2? Hebreen 11 geeft ons daarop een bevestigend antwoord: Abraham is wel waarlijk Adventskind. Want „advent" wil letterlijk zeggen: komst. Eii de beloften, waarvan de Schriften vol zijn, in den Ouden zoowel als in den Nieuwen Dag, zijn één verkondiging van het Evangeüe: „de Heere komt!" .Hij komt met de vervulling van 2iijn beloften. Daarom werd 't Kerstfeest — heeft Abraham niet met verheuging verlangd, opdat hifl den dag van Christus zou zien — en hééft hij hem niet gezien? — en is hij niet verblijd geweest? — Daarom wordt 't Kerstfeest, alle dagen, en op den Doorluchtigen Dag, dien de Kerk „jongste dag" pleegt te noemen, volmaakt — ja Christusfeest! En Adventskinderen zijn zij, die den HEERE verbeiden, de gegeven belofte vasthouden, vurig bidden: „kom, Heere Jezus, ja kom "

De HEERE komt, met de vervnlüng van Zijn beloften — maar (en dat is de diepe rijkdom, doch ook ds ernstige verantwoordelijkheid van het Verbond der genade) alléén in den weg van het geloof. En ó^t glanst boven Abrahams offergaag: door het geloof!

Want de dag van Christus is dit: dat de dooden levend worden gemaalct. Dooden levend maken? daar glimlacht de natuurlijke mensch om. Maar de geestelijke gelooft, want hij heeft de beloften ontvangen en geloofd. Abraham gelooft: aan Sara wordt een zoon geboren — dat is de belofte des HEEREN. Zoo luiden de klokken van Advent.

Abraham gelooft. Het wordt nog moeilijker, nog neveliger voor hem, dan toen 't ongerijmd was; toen had hij Izaak nog niet — nü bezit hij hem, en dit kind is de v/eelde van zijn oude leven. Adventsweelde — zóó komt Mes.sias immers? En nu gaat ds oude vader zijn offergang, den zwaarsten van zijn leven, zwaarder dan zijn eigen doodsgang. Houden do klakken van Advent voor eeuwig op te luiden? Waar blijft Gk)d de HEERE nu met Zijn beloften? Staat heel de Messiaansohe eeuw niet als op de punt van een naald?

Abraham gelooft. Hij offert zijn jongen. Den zoon der beloften. Toen hy geboren werd, tenvijl vaderkracht en moedersohoot verstorven waren, klonken de Adventsklokken: de dooden worden levend gemaakt! En Abraham zag den Dag van Christus.

Nu wordt het stil op Moria. Zwijgen de Adventsklokken?

NEEN! Nög aet Abraham den dag van Christus. In zijn hart luiden de klokken, de klokken van Advent, al is de nevel zwaarder dan ooit. Door het geloof oöert hij zijn eeniggeborene, overleggend: God is machtig, hem uit de dooden te verwekken. Dat is de dag van Christus: dat de dooden worden levend gemaakt!

O, die beloften! Daar staat de HEERE achter. En Hij komt! Op Moria. — Over de velden van Bethlehem-Efratha. — In den dag van glorie en weedom. — Het is Advent. En Adventskinderen zijn zij, die gelooven. Die met een groot verlangen den dag van Christus verbeiden. Kom, Heere Jezus, ja, kom.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 december 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 december 1946

De Reformatie | 8 Pagina's