GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gereformeerde Apologetiek - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerde Apologetiek - pagina 39

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de heilige godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

41 de apologetiek doortrillen. Daarom moet in de dogmatiek spreken niet alleen ons hoofd, maar ook ons hart. Dogmatiek en mystiek vormen geen tegenstelling, want de mystiek is geen wetenschap, maar zielspraktijk. Ze moet alle geloovige wetenschap doortrekken, vooral de theologie en nog meer in het bijzonder de dogmatiek. De dogmatiek blijft altijd een worstelende wetenschap. Zij heeft te worstelen met ketterij en dwaling, maar ook met woord en gedachte om eindige uitdrukking te vinden voor de oneindige waarheid Gods. Voor KARL HEIM wordt de dogmatiek beheerscht door den oneindigen nood van het schepsel. ) En hoewel wij hem hierin niet volgen, zoo moet er ook volgens ons telkens uit deze wetenschap een noodkreet opstijgen tot Hem, die het Licht is, dat verlicht eens iegelijk mensch, komende in de wereld. Onze dogmatische arbeid moet aangevangen en herhaaldelijk onderbroken worden door een ootmoedig: de profundis. 112

Een tweede gevaar voor de apologetiek bestaat hierin, dat men haar zoo gaarne denatureert tot heuristiek of problematiek. Men wenscht daardoor de aanvallers van het dogma tegemoet te komen. Men schept eerst alles om in problemen en noodigt dan den tegenstander uit gezamenlijk naar een oplossing te zoeken. Soms gebruikt men dit als een krijgslist. Het problematieke is dan niet reëel, maar voorgewend. De twijfel is slechts methodisch. Doch ook dan mag de twijfel niet als onschuldig aangemerkt. Want de geschiedenis heeft het bewezen, hoe de methodische twijfel van D E S C A R T E S omsloeg in den wezenlijken van H U M E . Twijfel en problemen zijn nu eenmaal geen speelgoed. Soms ook wilde men de oppositie opzettelijk verzwakken, door echte problemen als pioniers te gebruiken. Natuurlijk werd daardoor de aanvalskracht gebroken of bleef zelfs onaangewend. Want welke vijand richt een volle lading op een omheining, welke op vallen staat ? In het problematieke werd men het spoedig eens en over wat vast­ stond werd niet gesproken. Zulke Pyrrhus-overwinningen zijn door de apologetiek in menigte behaald. Maar ge gevoelt, dat kan en mag onze houding niet zijn. Ze verraadt lafheid en geen moed. Wij hebben niet te verdedigen, wat we niet of althans niet zeker weten, maar wat wij wel weten. Wij hebben ontegen­ zeglijk problemen zonder tal. En hoemeer onze wetenschap zich ontwikkelt, des te meer problemen zal ze ontdekken. Dat behoort nu eenmaal tot wat onze vaderen noemden de theologia viatoris,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922

Inaugurele redes | 60 Pagina's

Gereformeerde Apologetiek - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922

Inaugurele redes | 60 Pagina's