GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 104

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 104

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

102 Hammurabi's wetgeving en het oud-germaansche recht, wat hü uit de „Elementargedanken" of „Völkerideen" verklaart (p. 89), daar rechtstreeksche verwantschap hier even ondenkbaar is. 134) Het duidelijkst is dit uiteengezet door GEIMMB, 1. c. p. 12 en vv. wiens studie zeker het meest aanbeveling verdient. In Babel was een streng geordende monarchale rechtsstaat, had men scherp onderscheiden klassen, werd het recht geoefend door rechters, die de koninklijke macht representeerden, By Israel berust het volksleven op de stamverwantschap, zyn de „oudsten" de representatie van het volk in zyn stammen, en staat niet het monarchale maar veel meer het democratische princiep op den voorgrond. 135) GRIMME, P, 32, die de gedachte „einer gegensetigen Breeinflussung Oder Benutzung Chammurabis von seiten Moses" „geradezu für absurd" verklaart. 136) OETTLI, p. 88 en vv. laat het vraagstuk onbeslist; I. JEEBMIAS, 1. c .p. 47 wijst eenerzijds op den invloed, die Babel op Arabië heeft uitgeoefend, anderzijds op het feit, dat Mozes door Jethro met Arabië in verband heeft gestaan. De moeilijkheid ligt ook hier in het feit, dat het oud-Arabische recht ons eerst in lateren vorm bekend is. Opmerkelijk is vooral, dat het oude recht der Bogos, een stam in Abessynie, in wien men een Semitischen nomadenstam ziet, met de lex politica van Mozes nog veel sterker overeenkomst vertoont dan Hammurabi's wet. Zoo wordt hier bepaald: „De stier of koe of eenig vee, dat iemand doodt, wordt gedood", wat veel meer met Ex. 21:28—32 overeenkomt dan de bepaling van Hammurabi, die alleen den bezitter straffen laat. Zie GEIMME, 1. c. p. 36—43, die dit voor elke bepaling van het „Bundesbuch" heeft aangetoond. 137) Matth. 19:8. 138) P. JUNIUS, De politiae Mosis observatione; quid populo Dei observari quid non observari ex ea oporteat; herdrukt in de Bibliotheca Eeformata, T. IFrancisci Junii Opuscula Theologica Selecta, cur. Dr. A. Kuyper, p. 329 etc. 139) Das Bekenntniss des Kaisers, p. 5, 6: „Gott offenbart sich bald in diesem Oder jenem grossen Weisen oder Priester oder König; Hammurabi war einer, Moses, Abraham, Homer.... Die hat Er ausgesucht und seiner Gnade gewürdigt, für ihre Völker auf dem geistigen wie physischen Gebiet nach seinem "Willen Herrliches, Ünverganghches zu leisten". De juxtapositie van Mozes en Abraham met Hammurabi en Homerus is natuurlijk onjuist, maar de grondgedachte, dat naast de revelatie specialis een revelatie generalis loopt, die heel het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 104

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's