Evolutie of revelatie - pagina 34
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit
32
lamlik-ilu: God houdt het regiment; Ibsi-ina-ili: G-od riep hem in het aanzijn; Avel-ilu: knecht Gods; Iluma-ili: God alleen is God, 123) toonen u in liun welsprekende taal, hoe rijk ontwikkeld, hoe krachtig het geloofsleven was van een volk, dat eens zulke namen aan zijn kinderen schonk. Maar de vermenging met Cham vangt aan. De zonen Gods huwen weder met de kinderen der menschen. De heilige traditie leeft nog voort in de namen, maar zij, die deze namen dragen, buigen de knie niet voor Jahve maar voor Marduk, den god vanBabel, voor En-lil, den god van Nippur, voor Nannar, den god van Ur 124). De heilige traditie, de rijkste schat van Sem, zou zijn ondergegaan, indien Gods genade niet uit het oude Ur der Chaldeën een dezer Semitische patriarchen geroepen had 125), hem uit dit weelderige cultuuiiand met zijn doodelijke ge~varen had uitgevoerd en overgebracht naar Palestina, waar het cultuurleven zeker minder hoog stond, maar Melchizedek, de priestervorst van Jerusalem,nog een priester is van El Eljon, God den Allerhoogste, die hemel en aarde geschapen heeft. Ik weet M. H. welke bezwaren tegen deze Uroffenbarung worden ingebracht 126). Ik geef toe, dat ze vaak voorgesteld is op een wijze, die door overdrijving schade deed. Ik geloof niet, dat Adam reeds het antwoord kende op elke vraag van onzen Catechismus, of Noach thuis was in de fijnste onderscheidingen der Gereformeerde Ethiek. Een Theologia Paradisiaca te schrijven, zooals a Marck in zijn quartijn u leverde, acht ik met u even dwaas, als dat ge uw symboliek zoudt willen verrijken met een Confessio Henochitica, ofuw liturgie zoudt aanvangen met den cultus van Enos. Maar al dient het organisch karakter van de ontwikkeling der revelatie beter in het oog te worden gehouden, het argument, dat een Uroffenbarung onmogelijk is, omdat de Urmensch te laag stond, om zulk een openbaring te begrijpen, heeft daarom voor mij geen de minste waarde, wijl dit niets dan een petitio principii is, en uitgaat van een darwinistisch evolutieproces, dat èn door de Schrift èn door de feiten wordt gewraakt. Ook de tweede hoofdbedenking, dat de traditie dezer Openbaring toch niet van Adam af tot Mozes dagen toe alleen door mondelinge overlevering zoo zuiver had kunnen blijven bewaard, heeft thans veel van haar kracht verloren. Ze mocht ernstig schynen, zoolang men den oorsprong van het schrift eerst in Mozes' tijd stelde, maar nu gebleken is, dat het schrift reikt tot aan den zondvloed, ja, koning Assurbanipal ons verzekeren komt, dat hij steeninscripties gelezen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903
Rectorale redes | 136 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903
Rectorale redes | 136 Pagina's