GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 34

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 34

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

32

lamlik-ilu: God houdt het regiment; Ibsi-ina-ili: G-od riep hem in het aanzijn; Avel-ilu: knecht Gods; Iluma-ili: God alleen is God, 123) toonen u in liun welsprekende taal, hoe rijk ontwikkeld, hoe krachtig het geloofsleven was van een volk, dat eens zulke namen aan zijn kinderen schonk. Maar de vermenging met Cham vangt aan. De zonen Gods huwen weder met de kinderen der menschen. De heilige traditie leeft nog voort in de namen, maar zij, die deze namen dragen, buigen de knie niet voor Jahve maar voor Marduk, den god vanBabel, voor En-lil, den god van Nippur, voor Nannar, den god van Ur 124). De heilige traditie, de rijkste schat van Sem, zou zijn ondergegaan, indien Gods genade niet uit het oude Ur der Chaldeën een dezer Semitische patriarchen geroepen had 125), hem uit dit weelderige cultuuiiand met zijn doodelijke ge~varen had uitgevoerd en overgebracht naar Palestina, waar het cultuurleven zeker minder hoog stond, maar Melchizedek, de priestervorst van Jerusalem,nog een priester is van El Eljon, God den Allerhoogste, die hemel en aarde geschapen heeft. Ik weet M. H. welke bezwaren tegen deze Uroffenbarung worden ingebracht 126). Ik geef toe, dat ze vaak voorgesteld is op een wijze, die door overdrijving schade deed. Ik geloof niet, dat Adam reeds het antwoord kende op elke vraag van onzen Catechismus, of Noach thuis was in de fijnste onderscheidingen der Gereformeerde Ethiek. Een Theologia Paradisiaca te schrijven, zooals a Marck in zijn quartijn u leverde, acht ik met u even dwaas, als dat ge uw symboliek zoudt willen verrijken met een Confessio Henochitica, ofuw liturgie zoudt aanvangen met den cultus van Enos. Maar al dient het organisch karakter van de ontwikkeling der revelatie beter in het oog te worden gehouden, het argument, dat een Uroffenbarung onmogelijk is, omdat de Urmensch te laag stond, om zulk een openbaring te begrijpen, heeft daarom voor mij geen de minste waarde, wijl dit niets dan een petitio principii is, en uitgaat van een darwinistisch evolutieproces, dat èn door de Schrift èn door de feiten wordt gewraakt. Ook de tweede hoofdbedenking, dat de traditie dezer Openbaring toch niet van Adam af tot Mozes dagen toe alleen door mondelinge overlevering zoo zuiver had kunnen blijven bewaard, heeft thans veel van haar kracht verloren. Ze mocht ernstig schynen, zoolang men den oorsprong van het schrift eerst in Mozes' tijd stelde, maar nu gebleken is, dat het schrift reikt tot aan den zondvloed, ja, koning Assurbanipal ons verzekeren komt, dat hij steeninscripties gelezen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's