GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 64

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 64

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

54 *) De bedoelde passage luidt letterlijk aldus: „Revera illam, quam Reformationem vocant, cuius adiutores sacram civilemque potestatem novis doctrinis funditus oppugnaverunt, repentini tumultus et audacissimae r e b e l l i o n e s , praesertim in Germania, consecutae sunt. Ex illa haeresi ortum duxit saeculo superiore f a l s i n o m i n i s p h i 1 o I p h i a, et i u s, quod appellant novum, et imperium populare et modum nesciens licentia, quam plurimi solam libertatem putant. Ex his ad finitimas pestes ventum est, se. ad COMMUNISMUM, ad SOCIALISMÜM, ad NIHILISMUM" (H. DENZINGER, Enchiridion Symbolomm, ed. dec. Friburgi, MCMVIII, p. 497). =) De Encycliek schildert aldus de facies Germaniae sub initia rebbellionis Lutheranae: „Immutatis moribus atque in dies magis coUabentibus, facilis ad errorem aditus fuit; error autem ipse ruinam morum ultimam maturavif. Hinc sensim plures a catholica fide desciscere; mox pervagari malum virus provincias fere universas; tum omnis conditionis fortunaeque homines inficere, adeo ut multorum animis opinio insideret causam religionis in illo imperio ad extrema esse deductam, morboque curando vix quidquam superesse remedii" (PiAZESSi, Ada Sanciae Sedis, Romae, 1897 Vol. XXX p. 3, 4). Ook enkele regels vroeger was gezegd, dat in Canisius' dagen de „novarum rerum cupido et liberioris doctrinae cursus" gevolgd was door „ingens jactura fidei morumque perversitas" (p. 3). «) Ik ontleen het citaat aan MAX RACHEL, Der Ultramontanismus und die Borromaus-Enzyklika, Essen, 1910, p. 3. Ook de Kerkelijke Courant van 7 Oct. 1910 merkte op, dat de Borromeus-encycliek ten aanzien der beoordeeling van het Protestantisme volstrekt geen nieuws bracht, maar het spoor volgde, dat ten allen tijde door de Roomsche Curie was aangewezen, en staafde dit door tal van uitspraken van de Curie uit vroeger dagen aan te halen. 7) Van Roomsche zijde heeft men later, toen de Pauselijke Encycliek algemeene afkeuring verwekte, wel beweerd, dat de Paus alleen het oog zou hebben gehad op enkele dwepers uit Italië, die in Borromeus' dagen een reformatie tot stand wilden brengen (zoo o. a. de Zentral-Auskunftstelle der katholischen Presse in Duitschland) maar deze verontschuldiging houdt geen steek. Vooreerst heeft de Roomsche pers in het beeld, dat de Paus van deze „valsche reformatoren"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 64

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's