GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gemeentevergaderingen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeentevergaderingen.

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

IV.

Wat de inrichting van gemeentevergade'ringen betreft, het begin moet 'zij'n een besluit van de'U kerkeraad, waarbij' tot het houden van een aantal dezer samenikjomsten het initialtief wordt genomen.

Zij' zijn geen particuliere liefhebberij' van een persoon, 'ral is die daii ook' de predikant.

De kerkeraad mioet ze noiodig oordeelen en er toe besluiten.

Ze zullen dn den regel niet in de z.oimer'maanden moeten worden gehouden.

Van Odtober toit Februari is er, naar het ons voo-rkomt, de geschikte tijd voor!. Oo'k moet het aantal niet te groo't zijh. Een miaximum van vier vergaderingen in ziulk een winterperiode is wel voldoende. Vervolgens k'an in de kerfeeraadsvergadering de aandacht gevestigd wopden op ondei^werpen, die voor behandeling gewe'uscht geacht worden, maar het 'komt ons niet wenschelij'k voor, dat de kerkeraad bi| besluit de bespireking van een of ander o-nderwerp vaststelt. Hier mioet gerekend W'Orden met den persoorüijken , aanleg en de méér bizondere studie, ook met 'de voorliefde, die de leider der jgemeentevergadering voor het een of ander hebben kan. In den regel zal het een min of meer adtueel 'Oinderwerp moeten zijh. Maar wanneer hieruit een vrij'e keuze kan woirden gedaan, die met den individueelen aanlog harmonieert, dan komt dit ongetwijfeld aan de behandeling ten goede.

De predikant is aangewezen voor het leiden der g'e'rneentevergadering. In 'een gemeente met meer dan één dienaar des Woiords zou men wijksgewijze onder leiding van den wij'kpredikant k'unnen samen-Komen, Maar indien de gemeente niet al te girooit is, 'heeft het 'O. i. de voorkeur, om: allen tot één sam'enkoimst te nooden, w.aaiin de predikanten beurtelings leidingi geven en voorgaan.

Het te behandelen onderwelp dient vooraf te worden bekend gemiaakt. En het verdient aanbeveling van hefteen gesproken zal worden tevoren eenige stellingen te publiceeren. Het getal dier stellingen 'raag niet te groeit ziijh. Precies laat zich dat niet tevoren vaststellen, 'maa'r een viertal stellingen achten wij' hoogstens gewenscht, ook omde behandeling niet te lang te maken en tijd te' laten voor besp'reking.

In de vergadering moet goed uitkomen, dat ziij' niet ten doel heeft een bediening van het Woord Gods. Daai'om' geven wij' er de voorkeur aan, dat de leider der gemeentevergadering nilet den kansel bekliimme. Natuurlijk niet omdat het betreden van deze 'Officiieele spreekplaats het criterium' zou wezen voor de ambtelijke bediening. 'En nog minder otodat de kansel een heiligdo'm) wezen zou alleen te b'e'izetten door den .ambtelijk optredenden predikant. Maar omdat deze betrekkelijke kleinigheid voor den indruk' - op. de saamgékomenen van zoo groote beteekenis is.

Het is.inu niet de dienaar van Christus, die de sleutelmacht oefent, maar de herder, die de hem toevertro'uwde khdde rond zich verzamelt 'en met ben vertro'Uwelijk 'handelt.

Ook wanneer er gelegenheid tot gedachtenwisiseling Wordt gegeven, zial 'mien veel gema'kilcelijker ten vrijmioiediger kunnen spreken tot den voorganger, slechts een iweinig verheven temidden van de broi^ders en ziusters staande, dan wanneer deze hoog op den [kansel of op het platvorm' zich bevindt.

En hoewel het op zichzelf een miiddelmati'ge zaa'k is, izioiuden we 'toclh ook' de 'k'eriv'eraadsleden 'aanraden, niet in de z'.g.n. fc'erkeraadsbanken hun plaatsen te hezetten. Wanneer er een öo'mm, issie des kerkeraads voor de gemeentevergaderingen aangewezen is, dan kan deze naast den leider plaats nemen.

Be veiigaderiinig kan geopend worden miet gezaUg, het lezen van IGods "W.oord en gebed. Alleen het laatste kan niet gemist. Zonder gebed mag niet worden begO'unen en oofc niet worden geëindigd. Het ziingen van een. lied en het lezen van 'Gods .Woord 'zijh wel .aanbevelenswaard, m^ar hier toich iniet beslist noodzakelijk. Er móet niet worden gecolleateerd. Voor het doen van christelijke handreik'iin'g is hier de gemeente niet bij'een. Na het gebed hoiudt de leider der sam'enkomst zijh toespXaaik. Veel langer dan een half uur mag die niet duren. En het 'moiet een toesplraak' zlijh. Géén lezing. Niet het voordragen van een geschreven stuk. Maiai-'een levendige niet te lange toelichting der stellingen. Hierbij' gelden dan regelen, die bij elke toespraak moeten in het oog geho'Uden worden. Men vermijde geleerden omhaal, men gebruikè zioo weiinig m'Ogelijk vreemde woorden, 'en indien het 'noodig is veiMare 'men ze. Men blijve bij het onderwerp, dat .aam de orde is. Dan zal het ooik wel blijken, dat de toegemeten tijd ruimschoots voldoende, is vo'or een vruchtbare behandeling. Na het beëindigen van de toespraak wordt aan de belijdende leden der kerk de gelege'uheid gegeven, om-vragen te stellen of van een tegenovergesteld 'gevoelen te doen blijken. Een gelegenheid, die gegeven 'moet worden niet alleen aan de broeders, m'aar'iook aan de lusters.

•Hierbij wordt van den leider der samenkomst eenige tact vereischt 'om' de vragen binnen den 'kring van hec geooirloofde te ho'uden en te voorikomen, dat niet al vragende onderwerpen aan de 'orde worden gesteld, dieper dien avond niet thuis hooren.

En wanneer dan tevoren bekend gemaakt is, dat de vergadering niet langer dan anderhalf uur duren i^al, k'an de resteerende tijd worden verdeeld tusschen de broeders of zusters, die willen spreken, en den leider, die antwoorden zal. Met deze beantwoording moet het uit zijn. Ho'Ogstens zou kunnen worden toegestaan, , dat ter wegneming van een 'misverstand iemand nog een korte verklaring aflegt of feitelijke mededeeling doet, maar meer ook niét.

NoodelooB rekten van een debat vermoeit en doet meer (kWaad dan goed. Alliclit wordt dan de toon (wat sdherp of iKrijgt de woordenwisseling soffis een ig'ersoonlijlk: kaïakter. De vergadering wordt dan onrustig. Sommigen gaan heen. En de totaal-iadru!k bevredigt dan niet.

Indien er gelegenheid voor is, Idan het geven van een bekhopt versla, g in de plaatselijfee pers zijn nut hebben.

Wij' hebben van gemeentevengaderingen, geoirganiseerd olp boven omsohreven wijze goiede vruchten gezien. Er was bijzonder veel belangstelling voor. De vruchten smaakten naar meer. Het is niet bij: een proef gebleven. In de i'erk, die wij! dienen, zijn de weeïcgodsdienstoefeningen, die in de winteljmaanden werden gehouden, a; fgeschaft en door gemeentevergaderingen vervangen.

'Dut zial wel zlooi. blijhren.

In leen slotartikel wijs ik nog op eenige gevai'en, die moeten worden vermeden.

J. G. K.

Zeekerken.

De zeekerken, die vroeger gewoon waren jaarlijks een tweetal predikanten naat Uerwick te zenden om den visschers geestelijken bijstand te verleenen, achtten het door de omstandigheden van het visscherijbedrijf geboden, voorshands een afwachtende hoiuding aan te nemen.

Tbch zouden ziji gaarne onzen visschers goede lectuur meegeven. Oude en nieuwe schrijvers, ptieeken, meditaties, traktaten, geïllustreerde en niel geïllustreerde bladen van niet al te oiuden datum', zijin. welkom.

Als het miaar degelijke lectuur'is.

Een 'zending boeken, bladen of geld wordt gaarne ontvangen door Ds H. J. Heida, Binnensingel 71, Vlaardingen.

Deze izaak verdient harteüjken en milden steun.

Uit ons Kerkverhand.

De 'zeer kleine kerken van Aalst, 'Well en Veen zij'n, naar de bladen berichten, ujt het verband onzer iGrereformfeerde kerken getreden, om zich te vo'egen bij! de Gerefoirmeerde Gemeenten.

Ds Kersten, predikant van zulk een Gereformeerde Gemeente, moet hebben aangekondigd, dat nog mieerdere kerken zuilen volgen.

We trekken natuurlij'k de waarheidsliefde van Ds K. Iniet in twijfel en geven gaarne de mogelijkheid toe, dat h'em' daarvain meer bekend is dan ons.

Maar lal zio^u izijin profetie uitkomen, we zouden, in plaats van erdoor geschokt te woeden, er een noaimaal verschijbsel in zien.

Toch mogen deze gebeurtenissen ons niet voorbijS-'gaan 'zionder er leering uit te trekkien.

Vooreerst deze. Hoemeeïi onze kterken op den refoirmatorischen weg, verder gaan, des te meer zullen zijl tegenstand ondervinden van twee Kanten. Allereerst van hen, die van geen ontwikkeling willen weten; -blijiven staan op! het standpunt, dat hun vaderen innamen, jai, onigemerkt zelfs daarvan achterwaarts glijden. 'Want zboi ergens, dan is hier stilstand achteruiitgiang. Kerken als die van Aalst geven Wijk^ niet mee te kimnen. En dat verschijnsel zal zich gedurig! herlhalen. IMaaiT aan den anderen kant zjullen tegen reformiatie ook mannen als Netelenbos en Veltenaar in verzet komen. Zijl bedoelen geen ontwikkeling der o!ude beginselen, maar ruil van beginselen.

Vervolgens doet zich de vraag opi, of tegen kerkten, die in het conservatisme gevangen liggen, niet al te lankmoedig kan worden opgetreden. Natuur^lijk willen wij' geen enkele 'kerk', hoe klein ook, con amorê taissen. D'odh indien het waar is, wat bericht werd, dait een .kerk als die van Veen door classispredifcanten niet gediend wilde worden, ware het dan niet beter, dat de betrokken classis er zoo 'n kerk op wij'st, hoe dit in beginsel verbreking van het kerkverbaind inh'oiudt, en zO'o tmW een kerk niet hoort, de breuk met (het kerkverband zelf constateert? Men hoede 2; ich oo'k in deze voor loutere plassivibeit.

Eindehjk. Men 'zie ernstig de kwestie onder de oogen, [hoe kerken, die 'misschien op' het punt staan uit het kerkverbaind te treden, nog behouden kunnen iworden. In den tegel zijn dit kerken, die sinds lang .vacant zijn. Laten de genabuurde kerken deze vooral extra bijstaan in de Bediening des Woords. Ook ligt tóerin een reden tem'eer om aan den predir kantennood meer aandacht te scihenken. Vermeerdert het aantal vaQatm'es, dan verm'eerderen ook de kansen van het zondige Conservatisme.

Pijnlijk.

Het was vopr de classis 's-^Gravenhage een. pijnlijk geval aan een rijk begaafden, veel belovenden jongen 'man het recht tot piroppneeten weder te ontne'men.

Het 'bleek dat hij! op' mteer dan één punt van de 'Gereformeerde belijdenis .afwee'k.

En wat de pijnlijkheid nog, verergerde, was wel-, dat 'hij' : uit eigener beweging te kennen gaf, dat hij' zich niet meer met de leer der Gereformeerde kerken klon vereenigen en daaro'm niet naar de ambtelijke 'bedieninig in die 'kerken wenschte te staan en evenmin tot de kerk in zijn w.oonpjaats wenschte te blijven behoioren.

Heeft 'men hierin te zien leen gebrek aan petr lijkheid ?

Zoo iwordt in onze kringen.wel geoordeeld.

Maar wij! moeten daartegen opkomen. ^

Er steekt OL i. iets anders achter.

Tegenwoordig doet hij sommigen de meening opgeld, dat men moet onderscheiden tusschien de beüjdenis 'zelf en de oipvattihg der belijdenis, door een k'erk gehuldigd.

Men redeneert dan: ik ben het wel eens met uw belijdenis, 'm'aar niet met de opvatting daarvan.

Dat is o.a. het standpunt van De Hartog en Netelenbos.

Toch gaat dit b.iet aan.

Hoe de belijdenis 'moet opgevat, heeft niet d© een of andere particuliere geloovige, maar heeft de kerk uit te miaken.

Een kerk bindt dan Oiok haar leden aan haar belijdenis, gelijk zi| die nader verklaart, of, wil men 'timinder juist hebben uitgedrukt: aan haar oplvatting van de belij'denis.

Volkomen terec'ht wordt dan ook in ons Doopsformulier 'niet g'evraagd: stemt gij! in met onze belijdeniisschriften? , 'maar: of igij' de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament en in de Artikelen des Christelijk'en geloote begrepen is, en in de Christelij'ke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent, de waarach'tiige 'en volkomen leer der zaligheid te wezen.

Meent iemand nu, dat de leer, die op' ztekeren tijd in de kerk geleerd wordt, niet meier in overeenstemming is met de oorspironklelijke belijdenis, dan moet hij! bezWaar 'maken en dit met historische bewij'zen staven.

Maar o|f< 'eigen gez, ag. een anderen uiüeg aan de belijdenis geven dan de kerk doet, mag niet.

D'aardoor zou de deur geopend worden voor de meest hopelooze willekeur.

Daardoor - zbu het subjectivisme in onze kerken zegevieren.

Worde, vóór deze misvattinig nog verder voortwoiekert, op dit Ip'unt volle klem^ gelegd.

Niet overladen.

Om deze rubriek' 'niet te overladen ten koste andere, m'oesten we ons vervolg! .op: „De aanval van Dr Visser" nog een week uitstellen.

Wij 'meenden de ..bespreking van bovenganoiemdp actueele kwesties te moeten laten voiorgaan.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Gemeentevergaderingen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1921

De Reformatie | 8 Pagina's