GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dr J. H. Gunning Wz., „Problemen der Rijpere Jeugd” (2e druk). Utrecht. — G. J. A. Ruys.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr J. H. Gunning Wz., „Problemen der Rijpere Jeugd” (2e druk). Utrecht. — G. J. A. Ruys.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKBESPREKING.

Eenigen tijd geleden zond de uitgever Ruys te Utrecht een prospectus de wereld in omtrent een komende serie brochures voor ouders en jjpvoeders, ten einde aan menschen „die in hun vrije uren aan jeugdwerk willen doen en die slechts weinig tijd hebben om zich voor hun verantwoordelijke taak te bekwamen" eenvoudige practijk te geven. Van deze brochurenreeks „D© Jeugd" werd ons ter bespreking gezonden het boekje van den bekenden hoogleeraar in de paedagogiek Dr J. H. Gunning: „Problemen der Rijpere Jeugd", 't Is een her­ druk van een vroeger over dit onderwero+^yjpgél^^en boekje.

Populair-wetenschappelijk in z'n opzet, geeft het een zeer inter'essant overzicht over de problemen, waarvoor de arbeid onder de rijpere jeugd stelt. De auteur begint met te wijzen op enkele van deze moeilijkheden: opvoedingswerk is streng individualistisch werk, afhankelijk van allerlei factoren, die dikwijls moeilijk te kennen' zijn; er is groot gebrek aan 'literatuur over de Rijpere Jeugd, speciaal betreffende de vrouwelijke jeugd; de afbakening der leeftijdsgrenzen is zeer onzeker, omdat het begrip rijpere jeugd zoo onzekei' is, waar zoovele invloeden in de puberteitsperiode zich gelden doen. Dan bespreekt hij de vraag hoe systeem-te brengen is in het onderwerp, . en meent, dat het 't beste is alle beschouwingen vast te knoopen aan één central© gedachte: de pnberteitsleeftijd is de leeftijd der tegenstrijdigheden, omdat het de overgangsleeftijd is. Tegenover de groote rust, in de jaren voorafgaande aan de puberteitsperiode, staat de ongedurigheid, die kenmerkend is voor dezen tijd, en deze onrust, wordt psychologisch beschouwd, vooral in verband met de quaestie der clubvorming in de daaraan verbonden voordeden en gevaren. Zoo komt de auteur vanzelf op de vraag naar de vefeischten voor hen, die in deze plubs leiding hebben te geven en naar het karakter, dat deze clubs dienen te dragen. Juist door de vele tegenstrijdigheden in de ziel van den jongere is deze vraag moeilijjlc, maar belangrijk. Nader worden dan deze tegenstrijdigheden geanalyseerd, in hun oorsprong voorkomend uit schaamtegevoel, in hun uiting zeer verschillend, al naar de individualiteit van den jongere.

Een slotbeschouwing is aan het sexueel© leven gewijd, aan de vraag of sexueele voorlichting gewenscht is, of ccëducalie al dan niet aanbevelenswaardig is, aan de beteekenis van suggestie enz. Beknopt, maar duidelijk doet de auteur al deze vragen als problemen zien, maar hij blijft niet bij een opsomming staan, doch wijst ook overal den gewenschten weg aan.

't Is uiteraard moeilijk om van een boekje, dat zooveel stof beliandelt in den meest soberen vorm, meer dan de groote lijn aan te geven. Wie belang stelt in deze vragen — en wie in onzen tijd doet dat niet? — leze deze brochure zelf. Hij zal dan de problemen niet all© opgelost weten, maar krijgt toch een helder inzicht in wat op dit terrein zich voordoet en zal daaraan zeker steun hebben bij z'n eigen arbeid in z'n gezin of verderen kring.

Eén yraag kwam onder het lezen bij mij op: heeft de auteur' niet te weinig geaccentueerd de diep-ingrijpende beteekenis van de lectuur. Hij' wijst daarop wel, maar slechts in een enkel regeltje, terwijl de keuze der lectuur en alles wat daarmee samenhangt m.i. een van de allerbelangrijkste hoofdzaken is, omdat eenerzijds zich het karakter spiegelt in de keuze van boeken, aan den anderen kant het karakter daarvan den meest stelligen invloed ondergaat.

Meer dan een vraag mag deze opmerking; niet zijn, want volledige behandeling van de vele kanten, die aan de opvoeding der rijpere jeugd zijn, ligt niet in het kader van dit boekje, 't Is een overzicht en als zoodanig zeker geslaagd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 1924

De Reformatie | 4 Pagina's

Dr J. H. Gunning Wz., „Problemen der Rijpere Jeugd” (2e druk). Utrecht. — G. J. A. Ruys.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 1924

De Reformatie | 4 Pagina's