GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Toyohiko Kagawa. „Ga uit in de Straten!"  Bewerkt door J. Wagenaar. N.V. G. J. A. Ruys' Uitg.-Mij. — Zeist.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toyohiko Kagawa. „Ga uit in de Straten!" Bewerkt door J. Wagenaar. N.V. G. J. A. Ruys' Uitg.-Mij. — Zeist.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zakelijk is dit boek een beschrijving van het Acliterbuurtswerli in een Japansche industriestad. Sinds de ontdekkingen van William Booth in Donker-Londen zijn de oogen opengegaan voor het wondere leven in de „Slums". Ken gigantisch en humoresk leven, vechtend tot den laatsten snik! De schrijver heeft dan ook over belangstelling niet te klagen gehad. In twee jaren tijds werden een half millioen e.Memplaren geplaatst. Gelukkig, want van dit geld onderhoudt de auteur zijn drie gemeenten, welke hij als predikant dient. En deze predikant-auteur is bovendien straatprediker, filantroop en vakvereenigingsleider. De vertaler zegt: „Kagawa behoort tot dezelfde heldensoort als Franciscus van Assist en Paulus!"

Naar den v o r m is dit boek een roman. De roman van een Japannees, die tot «het Christendom overgaat, en daarom onterfd en verstoeten wordt. Deze verstootene gaat daarna tot de verstootenen. In een schamel werkmanspak beweegt hij zich tusschen de pariah's, neemt hen in zijn woning op. Hij geeft hen liefde en zij schenken hem... schurft! 's Avonds zit hij op den drempel met 40 a 50 kleine schooiertjes om zich heen, vertellend de oude verhalen van Jozef en David en Daniël, en de vertellingen uit het Universeele Boek laten niet na de aandacht te spannen van de Oostersche scheefoogjes zooals zij ook onze Westersche jeugd gevangen nemen. Soms trekt hij 's morgens om 4 uur door de nog donkere straten, — een lampion, met een kruis beschilderd, in de hand! — naar de dokken om te evangeliseeren onder de bootwerkers! — Welnu van dit alles vertelt dit boek heel realistisch, heel spannend! Het is mij onder het lezen niet opgevallen, of de stijl goed of slecht was, zus of zoo. Dit schijnt mij altijd toe een compliment voor den stijl van een boek te zijn.

Bij de beoordeeling staan wij echter voor de groote moeilijkheid, dat wij hier hebben een roman over een werk, dat wij niet kennen. En dan nog wel een bewerking van dien roman. Als ik dus eenige opmerkingen waag, is dit met het grootst mogelijke voorbehoud. Welnu; allereerst de bekeering van den held van het boek, waeirvan de beschrijving culmineert op pag. 94. Eigenlijk bestaat het hierin, dat de oogen van den romanfiguur opengaan voor... het wonder van het Leven! Wonder straalt in kinder-oogen; wonder spiert des werlunans-armen; wonder ruischt in bloesem en wonder schuimt in de zee; wonder is zelfs in den dood, die nieuw leven baart... En — ik citeer nu letterlijk — „deze nieuwe gevoelens voerden hem vanzelf tot Christus. In het Christendom zag hij dezelfde neiging tot alles, wat leeft; in Christus ontwaarde hij de liefde voor de menschheid. Alleen het Christelijk geloof predikte dien eerbied voor het leven..." Dit alles schijnt mij meer heidensche levensliefde dan Christelijke versterving! — Evenzoo staat het met de prediking van den held uit dit boek. Is het een prediking van het kruis? Men krijgt den indruk van niet. En hoe opofferend het leven van dezen man ons ook wordt geteekend, wij hooren toch duizendmaal liever dien anderen held van de Slum, William Booth, met zijn kernachtig evangelie: „Een hel vol vuur! Een hemel vol vreugd! En het Kruis daartusschen!"

De lezing van dit boek behoeft daarom niet ongezegend te zijn. Het bevat „kostelijke lessen in de methodiek der liefde". Voor „evangelisten-met-verbeelding" kan het een straf geneesmiddel zijn te lezen hoe deze man „den armen rijk, zich zelven arm!" is geworden. Er is groote behoefte aan menschen, „die hunne zielen overgegeven hebben voor den naam van den Heere Jezus". Doch dan zal niet „het wonder van het leven" doch „het wonder der Genade" het thema van hun prediking en de kracht van hun arbeid moeten zijn!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Toyohiko Kagawa. „Ga uit in de Straten!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's