GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kerk of secte?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerk of secte?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drieduizend zielen. Hand. 2:41.

Drieduizend zielen! Wat een geweldige schare!

De sectarist vindt dit getal veel te grooit.

De methodist daarentegen gering. vindt het veel ' te

Over den laatste spieleen we nu maar niet. Doch over den eerste. Dat is noodiger in onzen tijd.

D© sectarist beweert: de Heilige Geest komt nooit tot de groote massa, maar altijd tot de kleine, intieme groep. Zie maar, zegt hij, aan den morgen van den Pinksterdag. De duizenden zijn vergaderd in den voorhof en in den tempel. Zij vormen de schare der alleszins godsdienstigen. Zij offeren, zingen, danken en bidden. Daar buigt Israels kroost zich met lofgejuich voor zijn Koning. Doch alles slechts in schijn. Laat u door dat groote getal op Sion maar niet verblinden. Daar was niemand onder die met echt zielsverlangen God zocht, wiens hart dorstte naar den Heer. Daarom, als de Heilige Geest Icomt, gaat Hij deze officiëele, godsdienstige schare voorbij. Hij vindt onder haar geen enkel rustpunt. Zij heet het volk Gods, maar zij is het niet. Er is geen enkel hart bij, dat de Geest vervullen kan, want al die harten z ij n al vol, met eigengerechtige vroomheid ©n eigenwilligen cultus, dus met de zonde en de wereld. Priesters en offeraars, zangers en speellieden, en heel dien grooten hoop laat de Heilige Geest dan ook links liggen. Dat is de massa p e r d i t i o n i s, de voor het verderf bestemden. Hij ziet er niet naar om. Hij gaat ze allen oordeelend voorbij. Hij zoekt de kleine groep, het godvruchtig schisma, de ware kerk, den vromen kring, dus het geringe getal der echte belijders. Een handjevol, vergeleken bij Sions tempelscharen. Maar: het ware Jeruzalem, de kern, het overblijfsel. En, zoo beweren dezulken verder, diezelfde wet geldt nog. De Heilige Geest zoekt nog steeds geen contact met de groote massa, maar met d© enkelingen, niet met de Kerk, maar met de groep, het vrome gezelschap, het „lieve" conventikel, de (kleinste 'kerkjes, de vrije religieuse .gemeenschappen.

Ja, aan den morgen van den Pinksterdag schenen zulko sectarische geesten toch maar gelijk te krijgen van den Geest Gods! Niet het groote, doch het kleine, niet het officiëele, maar het officiëuse, niet de Kerk, maar de secte!

Doch terstond wordt hun mooie illusie verstoord. Want nu stelt de Heilige Geest zich niet langer tevreden met elf, of met honderd en twintig menschen, maar nu eischt hg er drieduizend, en drieduizend tegelijk. Men kan niet zeggen, dat hier slechts een groot getal was dat zich aanmeldde, zich voegeir wilde bij de gemeente, ©n door haar voorloopig ook wel zonder nadere keur werd aangenomen, doch waaruit later de ©cht© kern opnieuw gesorteerd zou worden, want ©r staat uitdrukkehjk dat deze driemaal duizend werden toegedaan.

Hier was dus van Godsweg© de inplanting in het lichaam vair Christus. Z© zijn gegrepen, deze allen, door het getuigenis des evangelies, overwonnen met het zwaard van het Woord. Nu buigt hun knie voor Jezus in het stof.

Drieduizend zielen, wat ©en glorieuze overwinning des Geestes!

Want drieduizend, dat is een geweldig groote schaar.

Niet d© groepvorming, maar de Kerkbouw is dus de bedoeling des Heeren, als Hij zijn Geest z©ndt.

Van Hem zal de lof zijn in een groot© gemeente.

De Pinksterdag brengt dus troost aan de Gemeente Gods en stelt haar in het gelijk tegenover de dweepziefce groepen die roepen en roemen: des Heeren tempel zijn deze!

Maar niet zingen willen: ik looi ©erlang u in e©n groote schaar!

Eén kenmerk is echter voor het behooren tot di© schaar beslissend.

Zij wordt niet gevormd door degenen, die zich voegen bij de Kerk.

Maar zij groeit organisch uit hen, die toegebracht worden, en dus ook de kenmerken des Geestes vertoonen.

Want zoovelen er door den Geest Gods g©l©id worden, die zijn kind©ren Gods.

Die Geest vormt geen secte.

Hij bouwt de Kerk van Christus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1932

De Reformatie | 8 Pagina's

Kerk of secte?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1932

De Reformatie | 8 Pagina's