GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De wetenschap van den Logos - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wetenschap van den Logos - pagina 28

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22

En de geschiedenis in engeren zin ? Meer dan ooit geldt het voor haar in den tegenwoordigen tijd, dat haar laatste doel is de kennis van den logos; deze alleen is „het algemeene, waarmede zij overal het afzonderlijke

in verband brengt, het typisch men-

schelijke, dat in alle gebeurtenissen steeds wisselend, maar toch ook steeds gelijk terugkeert" i). Ranke zegt het ons: „Unendlich falsch ware es in den Kampfen historischer Machte nur das Wirken brutaler Krafte zu suchen und somit einzig das vergehende der Erscheinung zu erfassen: kein Staat hat jemals bestanden ohne eine geistige Grundlage und einen geistigen Inhalt. In der Macht an sich erscheint ein geistiges Wesen, ein ursprünglicher Genius, der sein eigenes Leben hat, mehr oder minder eigenthümliche Bewegungen erfüllt und ' sich einen Wirkungskreis bildet.

Das

Geschaft der Historie ist die Wahrnehmung dieses Lebens, welches sich nicht durch Einen Gedanken, Ein Wort bezeichnen lasst; der in der Welt erscheinende Geist ist nicht so begrififsmassiger Natur: alle Grenzen seines Daseins füUt er aus mit seiner Gegenwart; nichts ist zufallig in ihm, seine Erscheinung ist in allem begründet."

Hier zou ik met Max Muller willen zeggen : Eén woord

zou ik wel in onze philosophische en, laat ik er bijvoegen, in onze historische

phraseologie

weder ingevoerd willen zien, namelijk

l o g o s . 2) En eindelijk de philosophie; zij is zeker het moeilijkst te definieeren; haar begrip is verwisseld en wisselt nog naar de behoefte der tijden en der individuen.

Waar ik voor de philologie en de

historie mij kon beroepen op het in hoofdzaak eenstemmig getuigenis van de uitnemendste vertegenwoordigers dier wetenschappen, daar ontbreekt mij die leidende draad, zoodra wij op het gebied der wijsbegeerte komen. zinnen.

Daar is het zooveel hoofden, zooveel

Het begrip wijsheid komt in de wijsbegeerte niet tot zijn

recht, wanneer men het omschrijft door een weten van gronden

i) Bernheim pag. 95. 2) The Science of Thought, in de door den schrijvev zelf doorgeziene Duitsche viitgave: D a s D e n k e n i m L i c h t e d e r S p r a c h e . Leipzig 1888. pag 68,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1891

Rectorale redes | 70 Pagina's

De wetenschap van den Logos - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1891

Rectorale redes | 70 Pagina's