GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Schuld en straf - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schuld en straf - pagina 15

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

9 dragen, waarin voor God noch mensch meer plaats is, en blijft alleen het dier. Over die beginselen wensch ik te spreken, en daarbij te doen zien hoe alle schuld wordt geloochend, en dienvolgens % alle strafrecht verdwijnt. Men wil niet hooren van schuld; niet weten van straf. Op allerlei manier wordt het schuldbegrip verflauwd en teruggedrongen. Bekend is het woord: tout comprendre, c'est tout p'ardonner. Volgens VoN LiszT weet ieder, die kinderen heeft opgevoed, beter 29). MODDERMAN noemt het echter een „roerend en nooit genoeg te herhalen gezegde." 30) En LOMBROSO acht dit het Evangelie van den tegenwoordigen tijd. 3i) Ja zoo bedoelt het ook MODDERMAN. Hij uitte toch de anti-christelijke gedachte: ï„Eén slechts is er, die alles begrijpt en daarom ook alles ver. geven kan." Zoo is Jezus' offer onnoodig; niet de schulddelging in zijn bloed de blijde boodschap. Vergeven door begrijpen. Zietdaar het Evangelie van MODDERMAN en LOMBROSO; het Evangelie voor den tijd, die van schuld niet hooren wil; en gelijk MITTELSTADT opmerkt, „da es mit dem Alles Begreifen nicht so schnell gehen will, hilft man sich vorlaufig mit den Alles verzeihen." 33)

^"v'---

„Gij zult uwen broeder in uw hart niet haten; gij zult uwen _r naaste naarstiglijk berispen, en zult de zonde in hem niet verdragen." 34) Deze tweeheid leert Gods W o o r d . Maar anders de moderne wijsheid. Eenerzijds een aftrappen van den misdadiger, die eigenlijk buiten de menschheid staat. Gelijk GAROFALO zegt, dat als men ons voorhoudt „un malfaiteur totalement dépourvu d'instincts moraux et partant complètement différent de nous au moral, nous ne pouvons voir en lui notre semblable et, par conséquent, ne pouvons éprouver pour lui cette sympathie qui rendrait possible la pitié." 35) En ZÜRCHER meent, „dass ein besonderer Aufwand fur diese uns wenig verwandten Kreaturen nicht gerade nothwendig sein wird." 36) Of T A I N E schrijft, dat /LOMBROSO orang-outangs deed zien met menschelijk voorkomen, die misdoen krachtens hunne natuur. „Raison de plus pour les détruire aussitót qu'on a constate qu'ils sont et resteront toujours des orang-outangs." 37)

\ji/v tv'-^\y

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1900

Rectorale redes | 130 Pagina's

Schuld en straf - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1900

Rectorale redes | 130 Pagina's