GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 25

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23

Meer nuchterheid is voor deze Apologetiek dus waarlijk geen overbodige eisch. Maar op één punt staat ze sterk. De bezwaren door de critiek ingebracht tegen de verhalen in Genesis en Exodus, omdat deze in het historisch milieu van hun tijd niet passen, zijn één voor één door de archaelogische ontdekkingen weerlegd. Voor schier eiken trek uit het historieverhaal, dat de Schrift u toekent, zijn juist uit dien zelfden tijd parallellen en analogieën gevonden. Georg Ebers heeft dit in zijn helaas onvoltooid gebleven werk ten opzichte van Egypte aangetoond en de „ Aegypticitat" van hetgeen de Schrift meedeelt aangaande Abraham's bezoek aan Egypte en Jozefs lotgevallen, is daarmede voor goed vastgesteld. 82) Hetzelfde hebben de vondsten van Babel gedaan. Sinds Ur en Haran zijn teruggevonden en men weet, dat de groote verkeersweg van Babel naar Palestina over Haran liep, is het volkomen duidelijk geworden, waarom Abraham juist over Haran naar Kanaan is getrokken 83); de rechtsbepalingen in Hammurabi's wetgeving stemmen geheel overeen met hetgeen de Schrift aangaande de rechtsverhoudingen in het familieleven der patriarchen ons mededeelt 84); en de inval van de vier Mesopotamische koningen in Kanaan, in Genesis XIV ons bericht, kan toch moeilijk langer voor een „historische onmogelijkheid" worden verklaard, nu we niet alleen uit berichten van die dagen weten, dat zulke veroveringstochten naar Palestina zeer gewoon waren en de Koningen van Mesopotamie aanspraak maakten op het land der Amorieten, maar zelfs enkele namen dezer koningen in Genesis genoemd, in de inscripties zyn teruggevonden 85). De critiek die desniettegenstaande de patriarchen-verhalen voor sagen verklaart, staat voor het hopeloo^e raadsel, hoe een Jahvistisch of Elohistisch sagendichter uit de 9^^ eeuw vóór Christus zoo tot in de kleinste bijzonderheden toe op de hoogte kan zijn geweest van wat tien eeuwen vroeger in Babel en Egypte is geschied. Zelfs Delitzsch en Winckler erkennen daarom, dat Abraham zeer goed uit Ur der Chaldeën naar Kanaan kan zijn getrokken en Jozef een tijdlang onderkoning van Egypte kan zijn geweest 86). En niet alleen dat zoo de historische betrouwbaarheid der Schrift blijkt, maar Delitzsch komt ook op tegen de extravagantieën dertekstcritiek, die elke moeilijke plaats wil amendeeren of schrappen. „Die Assyriologie, zoo zegt hij, stellt das Vertrauen wieder her zu der seit langer Zeit so heftig angefochtenen Ueberlieferung des alttesiamentlichen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's