GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 105

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 105

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

95 *•'>) DENIFLE, Luther, P, p. 740 en v.v., waar hij een citaat aanhaalt uit Luther's geschrift Von den Jaden and ihren Lügen (Luthers Werke E. A. 32, 260, 261, waar Luther zegt „Denn es ist besser eine lebendige Sau sein weder ein ewig sterbender Mensch". Het citaat is echter geheel uit zijn verband gerukt en de bedoeling van Luther zoo totaal miskend, dat men niet alleen van Protestansche, maar ook van Roomsche zijde op Denifle's voorstelling critiek heeft geoefend. Luther bedoelt niets anders dan de valsche Messiasidee der Joden te bestrijden, die zich een Messias droomen, die wel allerlei uiterlijke heerlijkheid aan de Joden zou schenken, maar hen niet van den dood zou bevrijden. Met het oog daarop zegt Luther: „Wenn mir Gott keinen andern Messia geben woUt, denn wie die Jüden begehren und hoffen, so woUt ich viel lieber eine Sau denn ein Mensch sein", wat hij dan nader adstrueert door te zeggen, dat een zwijn althans ongestraft van het leven genieten kan en voor den dood niet vreest. Denifle heeft in zijn Luther in rat. and christL Beleuchtung p. 70 en v.v. ten deele de juistheid van deze critiek moeten toegeven. In de nieuwe uitgave van zijn Luther, I', p. 774 en v.v. heeft Weisz het citaat echter laten staan en alleen in de toelichting enkele woorden veranderd. Zie voorts WALTHER, Für Luther wider Rom, p. 170 en v.v. '^°) DENIFLE, Luther, 1', p. 815—828, waar ook de verschillende beeltenissen van Luther staan afgedrukt. Reeds het portret van 1520 geeft volgens Denifle het type „eines bitteren, eigensinnigen, leidenschaf tlichen, friedelosen Menschen"; dat van 1523 toont „die hochmüthige, freche Stirne"; dat van 1521 „das für die Unehrlichkeit bezeichnende Auge" enz. Weisz heeft in de tweede uitgave deze geheele paragraaf uit Denifle's werk weggelaten; ze was ook van Roomsche zijde algemeen afgekeurd. Niet ongeestig merkt de Roomsche prof.. MERKLE op in de Deutsche Literaturzeitung Bd. XXV, p. 1237: „Wenn man mit demselben Vorurtheil die Mönchs- und Pfarrergesichter musterte, welch malitiöse Resultate könnten da zutage gefördert werden". Zie voorts JOH. BAUER in de Christliche Welt, 1903, No. 51. 51) LUTHER, Denifle, I-, p. 852. •") J. CHR. K. HOFMANN, Paulus eine Döllingersche Skizze, Erwi-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 105

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's