GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eenbeid gevraagd.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eenbeid gevraagd.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

EigenUjk ben ik op dit oogenblik wel een beetje jaloersch, jaloersch op onze Roomsehe landgenooten. Die hebben in Tilburg 'hun Derde R. K. paedagogische week gehouden en blijkens de verslagen in de kranten, is die week schitterend geslaagd. Nu gun ik hun graag dat succes en ik geloof, dat het van veel beteekenis voor heel ons land is, dat een groote volksgroep als onze R. K. landgenooten hmi onderwijs op-hooger peil brengen. Maar mijn jaloerschheid wordt veroorzaakt door de spijtige gedachte, dat wij voor onze Protestantsche Christelijke scholen niet tot zulk een organisatie kimnen komen. Onze Vereeniging voor Chr. Paedagogiek houdt eenmaal per jaar een Jaarvergadering met een zeer matige opkomst en "tot een Paedagogisdien cursus kan zij het niet brengen. Dat zijn verschijnselen, die we maar gedurig voor oogen moeten houden, om daaraan de warmte van onze belangstelling in onderwijskundige en opvoedkundige zaken te meten. '

Vooral wanneer we eens letten op de onderwerpen, 'die aan de orde werden gesteld in Tilburg, zal ons temeer duidelijk worden, dat we van onze Roomsehe collega's nog wel wat kunnen leeren.

Dr F. de Hovre sprak over het onderling verband tusschen levensbeschouwing en opvoedstheorie. Hij kon met voldoening constateeren, dat de Katholieke opvoeding er goed voor stond. Er is inderdaad een streven, om in elk stuk van optvoeding en onderwijs de Katholieke gedaöhte te belichamen. Daar konden wij Protestanten ook nog wel eens met elkaar over praten. Het streven is er wel, maar of we in elk onderdeel reeds gekomen zijn tot de bewuste beleving van ons 'beginsel, is een andere vraag.

Prof. Dr J. Hoogveld sprak over „Het vrijheidsbeginsel over de opvoeding". Hier gaan .Roomsdh-Katholieke en Protestantsche opvattingen nog al uiteen. Ook hier ligt een terrein, waar de praktijkvragen als opgestapeld liggen.

't Sprak vanzelf, dat Prof. Dr F. Roels er ook aan het woord zou komen en dat hij sprak over Beroepskeuze. Hij had het hier over de voorlidhting van de voorlichters en maakte duidelijk, w, at men beoogt met de „Sahool voor voorlichting bij beroepskeuze". Deze school is inmiddels geopend. Wie met haar interessant programma wil kemiis maken, kan dat aanvragen aan het Centralal Zielk. Beroepskantoor, Drift 10—12, Utrecht.

J. Th. van Lent hield een rede over de taa; k| van de school ter voorbereiding van een juiste, beroepskeuze, 't Doet ons goed, te vernemen, dat ook door hem alle nadrulc werd gelegd' op het huisgezin als het opvoedingsinstituut bij uitnemendheid.

Prof. Dr F. Fransen uit Gent hield een geleerd betoog over „het vrijheidsbeginsel van psychologisch standprmt beschouwd", terwijl Dr R C. Brouwer „de wezenlijke vrijmaking van ons onderwijs bepleitte". Hij zou er veel Voor voelen aan te sturen op afsöhaffing van de overheidsschool, in ieder geval moet de leuze worden aangeheViöi: „de autonome school", omdat de tijd voorbij is, dat wat de Staat over het onderwijs decreteert, ook als einddecreet wordt beschouv/d.

Zeer interessant moet ook' geweest zijn, wat Prof. Roels, „den blinden kalenderkmistenaar" Jan Teu, nisse uit Grave („Ons 'Eigen Blad" noemt hemi zoo) deed verrichten. Hij moet behooren tot de menschen met buitengewone geheugens, zooals de geschiedenis er verscheidene geeft.

Bovenstaande is voldoende om óns ervan'te overtuigen, dat de aanwezigen in de Tilburgsche w-eeK hebben genoten en een sterke prikkel hebben ontvangen voor hun arbeid onder de jeugd.

Kunnen wij nu ook' niet zoo iets hebben ? Ja, wij zijn niet zoo een als Rome, zegt men dan. Daar kan men gemakkelijker iets organiseeren. Zeker, wij winnen onze Vrijheid, maar gebruiken we "die vrijheid wel altijd goed? Als het nu een 'vrijheidi wordt, om met elkaar te verschillen, om elkander te beooncurreeren, dan kan men zich aan die Vrijheid den dood eten. ''t Zal wel zeer moeilijk gaan, er is ten minste reeds vaak op gewezen, dat we van al onze Vereenigingen ter bevordering van het jChr. onderwijs eens één groote Vereeniging maakten en van al oaize Schoolbladen en Correspondentiebladen en Mededeelingen eens één flink' tijdschrift; maar als dat eens kon, ja, dan zouden

we ook wat meer kracht kmmen ontwikkelen. In ieder geval mag deze arbeid van onze Roomsche landgenooten gezien wordeai. 'k Wou, dat wij er ook eens toe konden komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

De Reformatie | 8 Pagina's

Eenbeid gevraagd.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1926

De Reformatie | 8 Pagina's