GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pinksterprediking.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksterprediking.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden... Hand. 2 : 22.

Niet door het zien der teefcenen, maar door het hooren van de woorden Gods is de Pinkstergemeente gesticht.

Al wat de H. 'Geest op den Pinksterdag gedaan heeft, stond met de eer en heerlijkheid van Christus in het allernauwste verband.

Uit zijne volheid nam Hij gaven om die uit te deelen onder de menschen, opdat zelfs het wederhoorig kroost bij God zou wonen.

Daarom kon het hoogtepunt van Petrus' rede bereikt worden, toen hij uitriep: Zoo we te dan zekerlijk het gansche huis Israels dat God hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus dien gij gekruisigd hebt.

Nu is des Konings heerlijkheid altijd in de veelheid zijner onderdanen. Daarom strijdt de H. Geest voor de komst van het Christusrijk; hij heft de banier op en overwint. Maar op welke wijze? Alleen door de zielen te binden aan het Woord Gods. Het schoone boek der HandeHngel^ is het krijgsjournaal, waarin alle victories des H. Geestes geboekt staan, door het zwaard van het Woord Gods behaald.

Telkens lezen we: er werden er toegebracht. Dat was reeds op den Pinksterdag zoo. Petrus is niet anders dan het instrument, waarvan de Geest zich bedient. Hij is de Gezant van Christus, alsof God door hem bad: Laat u met God verzoenen.

Petrus laat echter het Woord alleen spreken. Hij opent het getuigenis des Ouden Verbonds. Hij deelt niets mee uit zijn eigen ervaring. W, at had hij veel kunnen vertellen uit persoonlijke bevinding en beleving, indien hij het had gewild.

Voor sommige gevoelige en gemoedelijke christenen is de predikatie van Petrus wel al te voorwerpelijk. Ze durven het zoo niet hardop te zeggen. Maar ze denken het toch wel. Het is immers ©en voortdurende aaneenrijging van teksten. Eigenlijk hadden zij het warmer, inniger, in elk geval meer persoonlijk verwacht. En dan, die prediking is niet alleen koel en zakelijk in de schatting derzulfcen, maar zij mist ook ten eenenmale het liefelijke en aanlokkende element. Zij is zoo scherp en polemisch, zoo weinig tegemoetkomend in hartelijkheid. Het zwaard is aan één stuk uit de schede. Het wordt ook zoo fel en zoo hartstochtelijk gezwaaid; schijnbaar slaat Petrus er maar op los, daardoor maakt hij zulke diepe wonden. Had hij niet wat gemoedelijker, niet wat bevindelijker kunnen prediken? Waarom heeft hij niet eens iets uit zijn eigen leven verteld? Hoe hij Jezus gevonden heeft, en wat hij al zoo met hem heeft meegemaakt; en dan van zijn eigen zonde, zijn verloochening en bero'uw, en hoe de Heere Jezus hem weer in genade heeft aangenomen. Misschien hadden wij dan meteen gehoord wat Jezus met Petrus besproken heeft in die stille ontmoeting na zijn Opstanding.

Maar nu is het zoo'n sterk objectieve preek geworden!

Zou iemand het aandurven zulke critiek op de Pinksterpredikati© van den Apostel des Heeren gegrond te achten?

Maar wie dat deed, vergreep zich immers rechtstreeks aan het heiligste en teederste werk des Geestes! Want het is hier niet een menschelijk getuigenis, maar een getuigenis Gods; Petrus stond voortdurend onder de hooge spanning der inspiratie; hij werd van wooxd tot woord gedreven en bezield door den Heiligen Geest. De H. Geest zelf predikte door hem den Christus.

Hier waren nu de eerstelingen des Geestes.

Het was de groote dag. Het kwam ©r zoo buitengewoon op aan. En nu doet de Geest niet anders dan het licht der Schriften laten vallen over den persoon van den Christus en met schijnbaar harde verwijten de gewetens raken. De vijand kwam hier als een stroom, maar de Geest des Heeren heeft de banier tegen hem opgericht. En overwon.

Drieduizend harten werden verslagen ©n drieduizend monden leerden vragen: wat moeten wij doen om zalig te worden?

En heel deze groote schare werd tot de gemeente. toegebracht

Getuigen des Geestes, leert hier uit; laat h©t Woord Gods spreken in de wereld, niet het woord der menschen.

Dat woord alleen kan zondaars maken tot Gods kinderen.

D© kracht van Christus werkt er in, door den Geest.

Hij wil overwinnen, niet met uw woord, maar met het Ziijne.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1932

De Reformatie | 8 Pagina's

Pinksterprediking.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1932

De Reformatie | 8 Pagina's