Gereformeerde Apologetiek - pagina 52
Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de heilige godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
54 sie z u erschlagen drohte, auf die Insel des sittlichen Bewusstseins und der neutestamentliche Geschichte. Es w a r eine rettende Tat, aber es war z u gleich die grösste Verkürzung, die das Christentum j e erlebt hat." 5 2
4
) W. HERRMANN, Der Verkehr des Christen mit Gott , 1903, bl. 5 2 : „Deshalb kann sich uns nur ein Gott offenbaren, der sich uns in unserem sittlichen Kampf als die Macht erweist, der wir innerlich wirklich unter worfen werden." Vgl. R U D O L F H E R R M A N N , Christentum und Geschichte bei Wilhelm Herrmann, Leipzig 1914, die vooral kritiek oefent op de „Geschichtlosigkeit des Hermannschen Ethizismus" en van hem zegt, bl. 5 4 : „Geschichtlosigkeit ist eigentlich nur ein anderer Ausdruck für verwirklichte Sittlich keit." H E R R M A N N sloot ztch ten nauwste aan bij de neo-Kantiaansche filosofie der
Marburgers
COHEN
en
NATORP.
Dr. J. C. R O O S E verheerlijkt hem in
Stemmen des Tijds 1922, bl. 289 als een „apologeet in grooten stijl". Nader werkt hij dit uit: „Verwacht bij hem geen rationalistische verdediging van het een of andere wonderverhaal, geen kleinzielig leedvermaak in tekorten van de wetenschap, geen grcote woorden, gevoelvol of diepzinnig, niets van dat alles. A l s H E R R M A N N zijn geloof verdedigt, verdedigt hij het in de eerste plaats door alles af te kappen wat zijns inziens niet werkelijk tot dat geloof behoort." Vgl. ook N I T Z S C H - S T E P H A N , a. w. bl. 10. Ook V O N HARNACK, ofschoon gepassioneerd historicus, toont den grond trek van het ethicisme. Vgl. zijn Wesen des Christentums, bl. 103 vv. Hieruit laat zich zijn eigenaardige opvatting van het dogma gevoeglijk verklaren. M
)
Erlebnis drukt vooral het ethisch karakter van de ervaring uit.
M
) Deze school is glansrijk vertegenwoordigd d o o r T H . K A F T A N , R. S E E BERG, IHMELS, STANGE, DUNKMANN, HUNZINGER, SCHLATTER, GRÜTZMACHER
M
e.a.
) Die D o g m a t i k der religionsgeschichtlichen Schriften II, Tübingen, Mohr 1913, bl. 522. M
)
5 7
) Sehr. M
)
Schule i n :
Z u r F r a g e d e s religiösen Apriori i n : Gesammelte
Schriften
Logos und Mythos in Theologie und Religionsphilosophie in: II bl. 821. Vgl. Moderne Geschichtsphilosophie in Gesamm.
Sehr.
Gesammelte
II, bl. 762. Gesamm.
II 678 vv.
M
) Vgl. vooral K . G I R G E N S O H N , Der seelische Aufbau des religiösen Erlebens. Eine religionspsychologische Untersuchung auf experimenteller Grund lage, Leipzig 1921. * ) Vgl. ook E U C K P N over „die seelische Begründung der Religion" i n : Hauptprobleme der Religionsphilosophie der Gegenwart, Berlin 1912, bl. 3 v v .
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's