GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 28

Rede, gehouden bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet moest eerst een assimiatieproces doorloopen worden. De eenheid behoefde in niet één opzicht nog bereikt te worden, maar konde alleen worden verstoord. Ditzelfde nu vinden we insgelijks als type voor het nationaal verband terug in Israël. De aartsvader Jakob leeft voort ook in de latere geslachten, die naar den geest niet altoos, maar wel naar het vleesch tot het zaad van Abraham behooren. Gelijk het eerste menschenpaar de eenheid als echtelingen tot zelfs in de meest onmiddellijke natuurlijke afstamming had uitgedrukt, zoo was de volkseenheid voor Israël reeds door het bezit van één stamvader ook in het natuurlijke gegeven. Ook de nieuwe wereld heeft tot zekere hoogte eene statenv or ming aanschouwd als te Rome plaats vond. Nochtans bestond tusschen wie Amerika bevolkten wellicht meer natuurlijk verband dan onder de bestanddeelen, waaruit naar het verhaal de Staat van Eome voortkwam. Metterdaad vormen Rome en Israël in dit opzicht wel de scherpste tegenstelling die zich denken laat. In deze natuurlijke verwantschap onder Israels volk is eene gedachte neergelegd voor alle volksbestaan. Zal Gods Woord dan dienen moeten tot rechtvaardiging van den statenroof, zoo menigwerf in deze eeuw gepleegd? Zullen wij dan met dit heilig getuigenis ons nevens Cavour en Bismarck stellen ? Neen, al achtten wij ons niet geroepen op eene teruggaaf van wat aan Denemarken ontnomen werd aan te dringen, of op herstel van Hanover als zelfstandige mogendheid, of op een ontruimen van den Kerkelijken Staat, toch stemmen we van heeler harte met de afkeuring in, die vroeger Stahl, en ook, ja vooral later, in Bismarck's annexatie-tijdvak, Groen van Prinsterer over de staatkunde van onrecht uitsprak "). Omdat in de nationaliteits1) Zoo zegt Stahl iu zijne 8 Maart gehouden, en ook afzonderlijk verschenen, voordracht: Was isl die Revolution? ook dit op hl. 5 : „Die Revolution fordert endlich eine neue Vertlieilung der Staaten nach den Nationalitaten wider das Völkerrecht: dasz alle Deutschen oinen Staat Ijilden für sich, und alle Polen einen für sich, und alle Italiener einen für sich u. s. w., und dasz alle Vertrage und Herrscherrechte, die dem entgefifenstehen, vernichti't seijen." Over dit vlugschrift sprak de Nederlander van 21, 22, 24 en 27 Mei 1852. De geciteerde plaats vindt men, doch niet geheel correct, in Ned. Ged., dl. II, hl. 36. Een helangrijke rede hield Stahl in het Pruissisch Heerenhuis don 13den Mei

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1890

Rectorale redes | 100 Pagina's

Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1890

Rectorale redes | 100 Pagina's