GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 65

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 65

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

\ 63 41)

"WiLDEBOEE, 1. C. p . 3.

42) DiLLMANN, Genesis, 5e Auflage 1892. 43) Prof. Dr. I. I. P. Valeton Jr. in OHANTEPIE DE LA SAUSSAYE'S, Lehrhuch

der EeligionsgescMchte, Th. 1, p. 252. 44) B. STADE, GescMchte des Volkes Israel, Berlin, 1881, en Die Entstehung des Volkes Israel, 3e Abdruck Giessen, 1899. Stadeneemt wel het bestaan van Mozes aan, maar het verblijf van Israel in Egypte bestrijdt hij. 45) H. WiNCKLEB, OescJücJde Israels, Th. I, p. 55 meent, dat de sage van het verblijf van Israel in Egypte te danken is aan een verwisseling van den naam Mizraïm (Egypte) met Musri, een landstreek ïn Arabië; daar zou de werkelijke Sinaï zich bevonden hebben en Israel zou zijn Jahvegod eerst ten tijde van David uit dit Musri hebben gekregen. 46) H. WiNCKLEB, 1. c. Th. II. p. 21 u. w. s. ziet daarentegen in de patriarchen, Mozes, Bichtoren enz. astraalmython; zon, maan en morgenster vormen de elementen, die in vermoeiende eentonigheid optreden: Terah is de maan. Abraham de maan, Lot de zon, Sara Istar of de morgenster; Jakob de maan, Ezau de zon, Jozef de zon in den winter, Mozes de zon in het voorjaar; Jozua de zon in de aanvang van den zomer, want Jozua is de zoon van Nun, visch, en de zon staat dan in het teeken vaar den visch; Kaleb is de volle zomerzon, want de zon deelt dan haar culminatiepunt met de hondster (kaleb = keleb = hond) enz. D E . DANIEL VÖLTEB, Aegypten und die Bïbel, die Urgeschichte Israels im LicM der Aegyptischen Mythologie, Leiden, 1903 leidt al deze „sagen" af uit de Egyptische mythologie; wanneer hier niet alleen de aartsvaders met egyptische goden vergeleken wordon, maar beweerd wordt op grond van de besnijdenis en den vorm van eedzwering, in Gen. 22:9 vermeld, dat de God van Abraham „der Phallus, der Herr der Götter" was, p. 10, en dat Jakob's worsteling op Pniël met God hetzelfde bedoelt als de verminking, die Kronos zijn vader Uranos deed ondergaan, p. 41., dan heeft deze „professor in de theologie" het record geslagen in het overbrengen van de gemeenste voorstellingen der heidenen op de geschiedenis der H. Schrift. Op zulke viezigheden "antwoordt men niet. 47)

Op het animisme bij Israel leggen den nadruk JULIUS LIPPEET, Der

Seelen-Jcult nach seinen Beziehungen zur althébr. Religion, Berlin 18S1; B. STADE, GescMchte des

Volkes Israels,

1881, en W. EOBEETSON SMITH, The prophets of

Israel, 1882 (de laatste inzonderheid op het totemisme); daarentegen meent DE. F E . SOHULTZ, Der Fetichismus, dat bij Israel het fetischisme overhoerschend w a s ; de teraphim, stierdienst en koperen slang zouden daarop wijzen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 65

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's