Evolutie of revelatie - pagina 133
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit
131 deze teksten „für einen angeblichen Monotheismus ganz und gar nlchts zu schliessen ist." 172) De voorstelling van DELITZSCH, eerste voordracht, p. 47 alsof „die Götter der Babylonier lebendige, alwissende und allgegenwartige "Wesen sind, die die Gebete der Menschen erhören und wenn sie gleich zürnen über die Sünden, sich doch immer wieder zur Yersöhnung und zum Erbarmen bereit flnden lassen", is lijnrecht in strijd met hetgeen de keilinscripties leeren. Hoe weinig deze babylonische goden „alomtegenwoordig en alwetend" waren, toont het zondvloedverhaal, waarin Ea, zonder dat de andere goden er iets van weten, het plan om de menschen te verdelgen aan Noach meedeelt, en Bel eerst na den zondvloed verneemt, wie het verraad gepleegd heeft. En al is het waar, dat volgens de voorstelling der Babyloniërs de goden door offeranden verzoend konden worden, toch bl\jkt wel, hoe weinig deze ritueele verzoening de conscientie stilde, uit het feit, dat in niet ééne hymne uiting wordt gegeven aanhet gevoel van vrede met öod. Zie voorts de uitnemende vergelijking tusschen de boetepsalmen van Babel en de psalmen van Israel, die HANS BAHB, Bie bdbylonischen Eusspsalmen und das Alte Testament, p. 26—45 geeft. 173) De naam van een dezer tempels was D u r a n k i, d.w.z. band tusschen hemel en aarde. 174) K. T. p. 102. 175) HiLPEECHT, 1. c. p. 72, die hier zinspeelt op het feit, dat de tempels als begraafplaatsen der goden werden gedacht en dat volgens de mythologische voorstelling der Babyloniërs de goden elk jaar stierven om met het voorjaar weer op te staan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903
Rectorale redes | 136 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903
Rectorale redes | 136 Pagina's