Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 6

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 6

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

1 minuut leestijd

mystiek of neoromantiek, oordeelden anderen, dat psycholo-

gisme

autonomie of anarchie juister aandui-

relativisme,

of

dingen waren van de richting, in welke wij ons voortbewegen.

Waarheid moge geen van

alle

Want wat dat

is

er

in

zij

in al

den nieuwen

gejaagdheid,

fin-de-siècle-periode

tijd

een

tijdperk;

waardoor

vóór alle dingen ons

hij

naam, die niet veel

van overgang

is.

Maar wel

is

hij

verteerd,

uit.

treft,

de on-

De

voortgedreven wordt.

gekarakteriseerd

is

deze benamingen,

de volheid van het moderne leven

de innerlijke tweespalt, waardoor

rustige

tijd

dan ook liggen

drukken

zegt,

als

een

overgangs-

omdat elke

tijd

een

hare eigenaardigheid voor

een deel hierin gelegen, dat ieder haar

als

een tijdperk van

overgang gevoelt, dat elk beseft dat het zoo niet blijven kan, en

dat

de

een nog sterker dan de ander naar zijn spoedig

voorbijgaan verlangt

i).

Er

is

een disharmonie tusschen ons

denken en gevoelen, tusschen ons willen en handelen. Er

u

is

tweespalt tusschen godsdienst en cultuur, tusschen wetenschap

en leven. Er ontbreekt eene „einheitliche" wereld- en levensbeschouwing, en daarom

is

dit

woord de leuze van den dag

2)

en het zoeken daarnaar de arbeid, waaraan allen deelnemen, die belangstellend meeleven

Nadat toch de

met hun

periode van ,,

tijd.

Renan" met haar natuurwe-

tenschappehjk materialisme, haar religieus modernisme, haar moreel utilisme, haar aesthetisch naturalisme en haar politiek de

liberalisme

een

jonger

1) Ziegler,

t.

macht over de geesten verloren

heeft, is er

geslacht opgestaan, dat, teleurgesteld in de wel

a. p. bl.

561 v.

Over oorsprong en beteekenis van het woord kan men raadplegen: James Orr, The christian view of Grod and the world. Edinburgh EUiott 1893 bl. 1. 415. A. M. Weisz, Die religiö3e Gefahr, Freiburg Herder 1904 2)

bl. 106.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

PDF Bekijken