GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 36

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

26

worden verricht. En ook hier vraag ik wederom, wie staat voor uw zedelijk besef hooger, Rome, dat ook aan den zondigen, onwedergeboren mensch nog de macht toekent, om werkelijk goede werken voor God te doen '"^), of Luther, die van geen goed werk weten wil, voordat de mensch door God gerechtvaardigd is, omdat alleen de goede boom ook goede vrucht kan voortbrengen ? ^^'^) Rome, dat in het dienen om loon den machtigsten prikkel ziet om den mensch tot het goede werk te drijven ^^°), of Luther, die het goede werk laat geschieden niet om den hemel daarmede te verdienen, maar uit dankbaarheid voor de ontvangene genade, uit vrijwillige liefde van het kind tot zijn Vader in de hemelen ? ^-^)

Korter dan over de eerste aanklacht, die het beginsel der Reformatie betreft, kan ik met u handelen over de tweede beschuldiging, die het zedelijk karakter der Reformatoren betreft. Dat aan onze Reformatoren menschelijke gebreken en zwakheden hebben aangekleefd, behoeft Rome ons niet te leeren, want er is geen enkele biograaf van Protestantsche zijde, die dit niet erkent. „Volmaakte heiligen" kent het Protestantisme niet; onze Reformatoren zelf hebben ons geleerd, dat ook de allerheiligsten hier op aarde nog slechts een klein beginsel der volmaaktheid bezitten en tot die allerheiligsten rekenden ze zich zelven zeker niet. Dat al te ijverige Lutheranen nog bij Luther's leven zijn portret uitgaven met een aureool omgeven en den Heiligen Geest in de gestalte van een duif nederdalende op zijn hoofd, was evenzeer in strijd met Luther's eigen bedoelen als de dwaze cultus, die na zijn dood met zijn persoon en werk in Duitschland gedreven is. Maar wanneer Rome op grond van deze gebreken — meet ze nu zoo breed uit als ge wilt, — ons diets wil maken, dat de Refor-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's