GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

HET CALVINISTISCHE CONGRES IN ZUID-AFRIKA.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET CALVINISTISCHE CONGRES IN ZUID-AFRIKA.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

III. (Slot.)

Gewichtige besluiten werden op het Calvinistische Congres in Zuid-Afri'ka genomen.

Statuten werden nog niet opgesteld.

Het werd aan een bestuur, dat benoemd werd, toevertrouwd.

Maar voorloopig 'kunnen de besluiten de statuten vervangen.

Zij luiden:

„Onder 'n diep besef, dat ons op die verskiUende ters; è? eine in ons volkslewe in menig opsig afwijk van di«-Kalvinistiese spoor en onder biddende opsien tot God Drieëenig, dat dit Hom mag behaag om ons poginge te heilig tot Sy eer en tot handhawing van Sy geopenbaarde wil in staat en maatskappij, 'besluit hier 'die Kongres tot die O'prigting van 'n Kalvinistiese orgardsasie en maak 'n beroep op alle Kristene in alle Kerte wat in hoofsaak die Kalvinistiese wêreldbeskouing huldig, om tot 'die geledere van hierdie organisasie toe te tree.

1. Die naam van die organisasie sal wees die Kristelik-Nasionale Bond van Kalviniste in Suid-Afrika.

2. Die grondslag van die Bond sal wees die Woord van God soos geïnterpreteer in die Kalvinistiese wêreldbeskouing in ooreenstemming met ons Krlstelik-Nasionale volkstradiesies.

3. Die doel van hierdie Bond sal wees om die else van die onveranderli'ke beginsels van die Woord van God vir die verskillende terreine van ons moderne volkslewe toe te lig en te verwesenlik en om ook saam te werk op internasionale terrein met organisasies van gelyke grondslag.

4. Die Kongres benoem 'n bestuur vaji agtien lede, wat 'n Konstitusie en 'n program van aksie sal opstel, om aan 'n Kongres gedurende die volgende jaar voorgele te word, en om intusse waar vereis handelend op te tree om die doel van hierdie Bond te bevorder. Die Bestuur sal die mag hê om vakatures wat mag ontstaan voor die volgende Kongres, self aan te vul.

5. Aan hierdie Bestuur word die sameroeping van gemelde Kongres opgedra.

6. Die Bestuur oorweeg verder die oprigting van 'n eie persorgaan vir die Bond of tref reëlinge met die be^ staande pers vir publikasies van die Bond.

7. Aan die Bestuur word opgedra om stappe te doen ten einde die Bond te laat verteenwoordig word op die internationale Kongres wat in 1930 staan gehou te word.

8. Die Bestuur word verder versoe'k om stappe te doen vir die oprigting van takte van die Bond 'deur die lengte en breedte van die land en om foadse in te samel om die onfcoste van die Bond te dek.

Verder werd er nog besloten om een brochure uit te geven, waarin de referaten en handelingen van het Kongres zijn opgenomen en om een of meer pamfletten het licht te 'doen zien, waarin grondslag, doel en streven van dien Bond op populaire wijze wordt uiteengezet.

Met genoegen konstateeren we, dat dit alles parallel loojrt met wat vroeger door ons over de nationale Calvinistische organisaties is geschreven.

De Afrikaansche Calvinist is hier bezig met wat zij noemen „vasttrap: ^en".

Zij hebben eemnaal a gezegd en nu zullen ook de verdere letters van het alfabet volgen.

Opgeven zullen zij: de zaak niet.

De noodige maatregelen zijn getroffen om het volgend jaar weer een Kongres te houden.

Ook wordt er vast op gerekend, dat in 1930 een internationaal Kongres zal samenkomen.

Daai''bij ziet men verlangend uit naar wat de Calvinisten in Nederland zullen doen.

Mogen wij die hoop besohamen?

Mogen wij de geestdrift, die daar zoo hoog oplaait, door aarzeling of uitstel of wat dan ook Wussohen? Immers neen.

De Calvinisten in Holland moeten zorgen tijdig gereed te zijn om het volgende jaar geestverwanten uit alle deelen van de wereld te ontvangen.

Wij heibiben een waardigen tegenhanger te toonen van Stockhobn en Lausanne.

Hoe hcerlilk zal het zijü, als op een wereld'kongres het Calvinistisohe lied omhoogrijst en de Calvinistische taal in verschillende talen wordt gesproken.

Machtig moment voor het naar echte smachtend hart! Katholiciteit

Over de referaten) op hst Zuid-Afrikaaasdhe Kongres gehouiden, nog eea einkel woord.

Dr J. D. du Toit sprak oiver „Die Kalvinisime in Suid-Airika as histories© verslcynsel".

Daarin noemt hij hiet een algemeen, ©rketnd feit, dat het Zuid-AfrikaaMseihiei volk in zijn wezeni en wording Calvinistisch is. Maar hij gaat niet zooiver als d' Axbez, 'die schreef, dat nergens op aarde het werk van Calvijn sterker leeft dan in Zuid-Afrika en ver-Idaarde, dat, zoio Calvijn heden ten, dage uit zijn) onbekend graf aan het meer vani Geiniève_ zon kunnen opstaan, het verre Zaid-Afrika ongetwijfeld heit eenige Umd zou , ? ijn, waar hij de grandbegiuselen van de leer, waarvoor hij heeft geleefd en gestreden, nog zuiver 'en onvervalscht van Icraciht zou vindein.

Voor zulk chauvinisme blijve het Calvinieme in elk lalid behoed!

Na de ^rondtrekken van het Calvinismei te hebheni geprojekteerd, geeft hij een kort miaar Kelder overzicht van de ontwikkeling daarvan in Zuid-Afrika. De voorouders kwaimen voor 50 pCt. uit Nederland, voor 27 pCt. uit Duitschland op de grens van Nederland en. voor 17 pCt. vrarea ze Hugenoten, die eerst ini Nederlanid hadden vertoefd. Het Calvinisme was' buu leivensovertuiging. Geestig merkt prof. Dr du Toiiit op: als bet mogelijk is om den-raad op te volgen, welken iemiand heeft gegeven, n.l. dat een maascih uiterst voorzichtig moiet zijn met het kiezen vara zijn; voorouders, dan hebben wij, nageslacht van die voorouders, 'dit zeker gedaaö en ik m«et zeggen^ dat die fceuis niet slecht is uitgevallen.

De Engelsche politiek' was het Calvinismei niet gunstig. Reeds de Enjgelscbe gouverneurs miskendeni het demoicratische karakter daarvan. Zij traden op alsi gen'adigie hoogheden. „ia groot m'enigte het ons vadeirs, arme Kapenaars, soos soiet fcinders gebuig om die salwing vanl diü hoë hanide te ontvanjg, terwijl ons, die seuns en! dqgfcers van die vaders, die jaartalle van aankolmis en vertrek van daardio goeyerneurs uit on's kap geleer het, en dit is ons gereken tot ebsaimlen-geiregtigheid! Het twieede referaat van Dr Roissouw handelt over

„Die tekens van afwijking van die Kalvinistiese spoor in' ons hedendaags© volkslewe."

Zonder sparen legt het wondeplekken bloot.

Het roept Zuid-Afrika op' om te gedenken, waarvan bet uitgevallen is en weer de eerste werken te doen.

Het schetsit de taak van het Calvinisme op ondersdieiden gebied.

En indien onze ruimte het toestond, zouden wij hier gaarne overnemen wat hij schreef over het „Internasionale Aspek van Kalvinisme".

Eindelijk geeft Dr van der Merwe de toespitsing! op de praktijk in zijn referaat over „Hervormingsrn'oontlikhede en organisasie-voorstelle".

De lioofdgedaclitea van dit referaat werden in beslui­ omgezet.

Zoot mag dan Calvinistisch Zuid-Afrika met grooten dank aan dan Heere op dit kongres. terugzien.

Het is het veelbelovende begin van een' gpoiotsich w"erk.

En het heeft daardoor ons tot jaloerscliheid veirwefct.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

HET CALVINISTISCHE CONGRES IN ZUID-AFRIKA.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 november 1929

De Reformatie | 8 Pagina's