GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De bedorven bronwel genezen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bedorven bronwel genezen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoo zegt de Heere: k heb dit water gezond gemaakt 2 Kon. 2:22.

Herinnert ge u h©t wonder Gods door den dienst van Elisa aan de kwade bron van Jericho verricht? Vroeger was de palmenstad zoo schoon gewe©st, ©en paradijs op aarde.

Maar sinds Jozua's dagen lag zij onder een somberen vloek.

De palmen lieten hun dorre blaren hangen. D© vroeger zoo weelderig© hoven gaven geen goede vrucht meer; de akkers geen welig koren. De herders klaagden dat de kudden kwijnden. Onder menschen en beesten heerschten zielrte en dood. Dat alles kwam door het drinkwater uit de bronnen; daar scheen de vloek des Heeren in gemengd als een verderfbrengend gif.

De wel, waar alle fonteinen uit gevoed werden, was bedorven. Wie weet hoeveel arbeid er al aan ten koste gelegd was om verbetering te brengen. Maar niets hielp.

Als nu echter d© man Gods - Elisa in de stad komt, vragen d© inwoners van Jericho hem om hulp. „Zie toch" — zeggen ze — „de woning dezer stad is goed, gelijk mijnheer ziet, maar het water is kwaad en het land onvruchtbaar". In Oosterschen vo-rm lag in deze mededeeling een beleefd verzoek tot hulp. Er sprak ©en vaag besef in dat de Heer© alleen kan afwenden den vloek, dien hij over bet land bracht.

To'en heeft Elisa onder krachtigen drang Gods het wonder der genezing gewrocht, door zout xiit een nieuw© schaal in d© fontein te werpen, daarmee predikend dat ©r maar één macht is die d© •ellende verhelpen, zegen en welstand hergeven kan, en dat die macht van den Heere alleen is, ©n zich in zijn liefd© ©n genade openbaart door het woord zijner heerlij'kheid.

Aldus werd de bedoTven bronwei genezen. Zoo zegt de Heerei: „Ifc heb dit water gezond gemaakt; daar zal geen dood noch onvruchtbaarheid meer van worden".

Elisa was dus de eerste profeet die op Gods last een verloren aardsch paradijs herscheppen mocht in een opnieuw bloeiende gaard© en Jericho verlossen van een vloek die meer dan vijf eeuwen had verwoest.

De wereld is na den val in zonden, één groot Jericho geworden: we liggen onder vloek en oordeel; het zijn al wateren des doods di© zich over de aard© uitgieten; onze bronnen zijn vergiftigd, waaruit we dagelijks drinken moeten; we hebben den springader des levenden waters verlaten en drinken gretig het v©rderf uit onze gebroken bakken. Die wateren dreigen met den geestelijken en eeuwigen dood, men drinkt ©r zich het verderf aan.

Bovendien, wat woxdt ©r in onze dagen in het

werk gesteld om de bromien van ons leven nog méér te vergiftigen. Wetenschap en kunst, politiek en maatschappijleer, Theologie en wijsbegeerte, die aBen putten voor bet grootste deel niet uit de levende bron van de vreeze des Beeren, maar uit de doodswateren van de menscbelijke rede; wat anders bieden ze dan bedorven water?

Blijkt het niet duidelijk in dezen tijd dat wie God verlaat smart op smart heeft te vreezen?

En nu zouden de menschen niets liever willen dan dat het Jerichowonder zich in het natuurlijke leven herhaalde, zoodat de schoone bronnen va; n vroegere welvaart weer gingen vloeien en de bittere wellen weer gezond water gingen geven. Aan ons de taak in doz© arme dwaze wereld te pre^ diken dat alleen het zout van het woord Gods genezende wonderen kan verrichten.

Zoover moeten we komen dat wo als de mannen van Jericho niet langer drinken kunnen uit de bedorven wateren der wereld, uit de vergiftigde zondebronnen, maar in onzen nood ons wenden tot den profeet Gods, hooger dan Elisa ea machtiger dan hij, tot den Christus Gods, den drager van het wonder en het woord des hemels, meer dan een uit de menschen geborene.

Dan kuimen we, door getoof aan hem verbonden, het water ontvangen dat hij in genade geeft; ieder die daarvan drinkt, zal niet meer dorsten in eeuwigheid. En, aan wiens ziel dit genezend wonder van Jericho zich herhaalt, die zal voor zijn deel ook een Elisa worden: hij zal het zout Gods werpen in de verdorven bronnen van onzen tijd.

Dat alleen kan heil geven aan de zielen der zondaren, zegen en welvaart hergeven aan volk en vaderland en aan de kwijnende wereld.

Tevergeefs zoekt men, zonder God, andere fonteinen aan te boren; er welt hetzelfde doodende water uit. l

De Heere aUeen kan het bittere Mara-water zoet maken.

Bij U Heer is de Levensbron!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1932

De Reformatie | 8 Pagina's

De bedorven bronwel genezen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 1932

De Reformatie | 8 Pagina's