Gereformeerde Apologetiek - pagina 49
Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de heilige godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
51 herausgeg. door S. Weber, Freiburg, Herder, 1913, bl. 29—40; O. ZÖCKLER, Geschichte der Apologie des Christentums, Gütersloh, Bertelsmann 1907; T H . HAERING, Der Christliche Glaube, Dogmatik Stuttgart, Calwer Vereins buchhandlung 1922, bl. 85—112; W. E L E R T , Der Kampf um das Christentum, Geschichte der Beziehungen zwischen dem Evangelischen Christentum in Deutschland und dem allgemeinen Denken von SCHLEIERMACHER und H E G E L bis zur Gegenwart, München, Beck, 1921. 2
* ) Veel had hij te danken aan den man, die op dit gebied in zekeren zin zijn voorlooper kan worden g e n o e m d : P H I L I P P E DUPLESSIS-MORNAY» vgl.
3fl
ZÖCKLER a.w.
)
bl. 314
v.
De voornaamsten onder hen zijn : C U D W O R T H , S T I L L I N G F L E E T , B A X T E R ,
B O Y L E , B E N T L E Y , W A R B U R T O N , N E W T O N , en bovenal B U T L E R .
")
Over
de
Aufklärung
zie
men:
UEBERWEG,
FRISCHEISEN-KÖHLER,
Grundriss der Geschichte der Philosophie, Berlin, Mittler u. Sohn 1914, III, bl. 276 v.v., W I N D E L B A N D , Lehrbuch der Geschichte der Philosophie*, T ü bingen, Mohr 1910, bl. 366 v.v.; id. i n : Allgemeine Geschichte der Philoso phie , Teubner, Leipzig-Berlin 1913, onderdeel van Die Kultur der Gegen wart, bl. 494 v.v., S P R U Y T - K O H N S T A M M , Geschiedenis der Wijsbegeerte, Haarlem, Loosjes 1904, bl. 476 v.v., M E S S E R , Geschichte der Philosophie vom Beginn der Neuzeit bis zum Ende des 18 Jahrhunderts , Leipzig, Quelle u. Meyer 1918, bl. 88 v.v., S I M O N , Grundriss der Geschichte der neueren Phi losophie, Leipzig, Deichert, 1920, bl. 59 v.v.; T R O E L T S C H , Aufklärung, art. in P. R. E.\ 2
2
38
) O. K Ü L P E , Die Philosophie Berlin, Teubner, 1914, bl. 2. ")
W E R N L E , a. w. bl.
4 0
ZÖCKLER, a . w .
)
der Gegenwart
in Deutschland,
Leipzig-
267.
bl. 446
v.
41
) M. R A D E geeft in zijn uitgave van dit geschrift, Deutsche Bibliothek, Berlin, z. j . bl. VIII, deze samenvatting van de eerste rede: „Religion ist aber ihrem Begriff nach etwas ganz andres, als was die „Aufklärung dafür hält: „vernünftiges Christentum" oder „natürliche Religion". — Man muss die Heroen der Religion befragen. — Man wird dann finden, dass Religion ihre Recht fertigung nicht in irgendwelchen Gründen oder Zwecken ausser sich hat, sondern dass sie etwas Selbstständiges, in sich Notwendiges ist." Vgl. ook W. J. AALDERS, Schleier macher's Reden über die Religion als proeve van apologie, Leiden, Brill 1909, bl. 56 v.v. 4 2
)
PLANCK moet hem in 1794 het eerst hebben gebezigd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's