GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 37

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

35 de rechtsorde vaststelde, deze vrucht der gratia communis in Israel's wetgeving indroeg. Het element der Kevelatie schuilt dan ook niet in elk dezer wetsbepalingen op zichzelf, maar in de goddelijke sanctie, die bij Israel aan heel de rechtsorde verleend wordt 140); in de zooveel heiliger rechtsbeginselen, die in deze wetgeving gevonden worden en die van de natuurlijke rechtsontwikkeling geen vrucht kunnen zijn; 124; en in het onbetwistbare feit, dat tegenover de draconische strengheid van Hammurabi's wet, die allen diefstal met den dood straft 141) en zelfs bepaalt, dat wanneer het kind, aan de zorg eener min toebetrouwd, sterft, aan deze de borsten zullen worden afgesneden, 142) bij Israel de waarde van het menschelijk leven, ook van den schuldige, veel hooger wordt geschat en de rechte verhouding tusschen schuld en straf wordt hersteld. De vergelijking met Hammurabi's codex stoot niet omver, maar bevestigt juist het woord van Mozes: „Wat groot volk is er, dat zoo rechtvaardige inzettingen en rechten heeft als deze gansche wet is, die ik heden voor uw aangezicht geef' 143). Hetzelfde geldt van de verwantschap tusschen Israel's lex ceremonialis en den cultus van Babel. Nauwkeuriger onderzoek heeft zeker aangetoond, dat de cultus niet alleen van Babel 144), maar evenzoo van de Phoeniciërs, de Arabieren en de Egyptenaren menig treffende parallel met Israel's Eitualgesetz aanwijst 145). De voorstelling alsof God de Heere op Sinaï in de lex ceremonialis aan Israel een novum quid had geschonken, is daarmede onhoudbaar gebleken. De Schrift zelf leert ons echter, dat gebed en hymne, offer en altaar, priester en heiligdom, niet eerst bij Israel zijn ontstaan, maar zou oud zijn als de geschiedenis der menschheid zelve 146). Ik laat de vraag in het midden, of deze cultus rust op Uroffenbarung, dan wel de vanzelf uit het menschelijk hart opkomende vorm is, waarin de mensch gemeenschap zoekt met God. Maar ook hier behoeft het feit ons niet te verwonderen, dat God bij de ordening van Israel's eeredienst zich aansloot bij de reeds bestaande en aan Israel bekende cultusvormen. De symboliek, die in deze cultusvormen ligt, zou Israel zelfs niet hebben kunnen verstaan, wanneer deze vormen van tevoren niet aan Israel bekend waren geweest. Ook onze sacramenten, doop en avondmaal, zijn geen nieuwe instellingen; heilige wasschingen en religieuze maaltijden komen bij alle volkeren voor. Niet in den uitwendigen vorm, maar in de rijke openbaringsgedachte, die in dezen vorm gelegd wordt, moet het goddelijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's