GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 107

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 107

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

105 os" is bii Hammurabi's wet geen spoor te ontdekken. Kenmerkend is, da"t Hammurabi's wet wel bepaalt, hoeveel schadevergoeding men moet betalen aan den eigenaar, wanneer men diens os geleend heeft en dezen os den nek doorsneed, een oog uitstak, een been stuk brak of zijn staart aftrok (§ 245-248), maar dat het alleen de materieele schade is aan eens anders eigendom toegebracht, niet de gruwelijke mishandeling zelf, die tot straf aanleiding geeft. Het spreekt wel van zelf, dat elke strafbepaling tegen afgoderij, het lasteren van G-od's naam enz. bü Hammurabi geheel ontbreekt. 141) De grondregel van Hammm-abi's recht is: de dief zal gedood worden § 7; zelfs diefstal van een schaap of varken werd door deze straf gevolgd, wanneer de dief te arm was om tienvoudig de waarde te vergoeden § 8. Ook wanneer iemand een weggeloopen slaaf in zijn huis opnam, of door de stadspoort uitliet, werd hü gedood § 15,16 G-BIMME I.e. p. 18 en v. heeft volkomen recht, wanneer hy opmerkt, dat de hooge waarde van het eigendomsrecht in Hammurabi's wet schreiend afsteekt tegen de geringe waarde, die Hammurabi toekent aan het menschelijke leven. 142) § 194: „Wanneer iemand ztjn kind aan een min geeft en het kind by haar sterft, de min echter zonder voorkennis van vader of moeder een ander kind zoogt, dan zal... men haar de borsten afsnijden-" Even streng is de bepaling § 218, dat wanneer een dokter door een onhandige operatie iemand een gevaarlijke wonde toebrengt, zijn handen zullen afgehouwen worden. En het onmenschelykste in deze wetgeving, die Delitzsch zoo hoog roemt, is wel, dat het jus talionis in dien zin wordt doorgevoerd, dat wie schuldig is^ dat de zoon of dochter van een ander sterft, gestraft wordt niet door zelf gedood te worden, maar doordat zijn zoon of dochter moeten sterven^ § 116, 209, 230. 143) Deut. 4:8. 144) DELITZSCH, tweede voordracht, p. 25, noemt als punten van overeenkomst alleen op het feest van de nieuwe maan, de toonbrooden en het borstschild of den efod van den hoogepriester. Ook ZIMMEHN, K.A.T^ p. 588—604 geeft hier slechts zeer weinig. Algemeene trekken van overeenkomst als dat er te Babel ook priesters waren (p. 589 -591), dat de offers het karakter droegen van zoenoffers, (p. 595), dat men bij boetedoening en rouw op de borsten sloeg en de kleeren scheurde (p. 603), zeggen natuurlijk niets. Ook een uitspraak als: „es ist nicht imwahrscheinlich, dass zwischen der Bauart und Einrichtung der babylonischen Tempel einerseits, und des jerusalemischen Tempels andererseits ein historischer Zusammenhang besteht" (p. 591) geeft niet veel, wanneer er aan toegevoegd wordt, dat de „Einzelnuntersuchungen" nog niet ver genoeg zijn „um in dieser Hin"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 107

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's