GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 77

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 77

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

67 in zijne Adventpredigten over Matth. 21 en Luc. 21, waar hij handelt over de teekenen van de wederkomst van Christus; hij zegt: „ich hab hier viel selbs gesehen, die solch Herzleid und Schrecken nicht kunnten ertragen und derhalb in Verzweifelung fielen fur groszer Furcht und Schrecken, dasz sie sich entsetzten fur demgreulichen und schrecklichen Gericht Gottes. Denn der Papst mit seinen Predigten hatte es dahin gebracht, dasz wir uns schier zu Todfurchten fur Christo, und ihn schlecht fur einen gestrengen Rechter hielten. Ich bin auch Einer gewest, kunnte mich zu Christo, als einen gestrengen Richter, nichts guts versehen, rufet derhalb die Jungfrau Maria an. Da sprachen wir: Der Richter kompt, der Richter kompt, hilf, du liebe Jungfrau Maria". En wederom : „Auf dieser Weise lehret unser lieber Herr Christus uns den jüngsten Tag recht erkennen, dasz wir wissen, was wir an ihm haben (d. w. z. dat hij komt om ons te verlossen). Der Papst predigt von Christo, er sei ein strenger Richter, gegen dem man sich mit guten Werken müsse schicken, item die Heiligen anrufen. Da war geschwiegen, dasz Christus ist unser Erlöser, sondern man malet ihn allenthalben in Papstthum, wie er zu Gericht kame, und ein Schwert und Ruthen im Munde führete, welches beides Zorn bedeutet, dasz er die Welt will strafen" {Luthers Werke, E. A. I^, 20, 26 en denzelfden tekst, 4-, 33, 38). Het is duidelijk, dat Luther hier spreekt van de voorstelling, die de Roomsche Kerk gaf van Christus bij zijn wederkomst. Op andere plaatsen gaat Luther echter nog verder en zegt hij, dat de Roomsche Kerk Christus in het algemeen zoo voorstelde: bijv. in een predikatie over Matth. 15 : 11 : „Ich hab mich im Papstthumb mehr fur Christo gefurcht denn fur dem Teufel. Ich gedachte nicht anders, denn Christus sasse im Himmel als ein zorniger Richter, wie er denn auch auf einem Regenbogen sitzend gemalet wird" (t. a. p. E. A. 44, 72) en in een predikatie over Psalm 8: „Denn man hat uns (unter dem Papstthum) Christum nicht so freundlich furgemalet, wie die lieben Propheten, Apostele und Christus selber thut; sondern man hat uns ihn so greulich fijrgebildet, dasz wir uns mehr fur ihm gefürchtet haben, den fur Mose. Daher wüszten wir nicht anders, Christus ware ein zorniger Richter, desz Zorn wir mit unsern guten Werken und heiligem Leben versöhnen, und desz Gnade wir durch Verdienst und Fürbitte der lieben Heiligen erlangen muszten" (E. A. 39, 74; zie voorts nog 20, 448; 44, 251 enz.; Denifle tracht nu de onwaarheid van dit verhaal aan te toonen,. doordat hij uit Missaal en Brevier, die door

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's