GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 47

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

37 uitspattingen dezer libertinistische richting althans nog een breidel in het instituut van de biecht, waar elke zonde voor den priester moest beleden worden en boete moest worden gedaan. Toen nu de Reformatie optrad, de Evangelische vrijheid werd gepredikt, het lastig coelibaat voor den priester werd afgeschaft en van een verplichte biecht noch penitentie meer sprake was, heeft deze libertinistische richting zich bij de Reformatie gevoegd ^"), natuurlijk niet, omdat ze met de religieuze beginselen der Reformatie het eens was, maar omdat ze meende onder den dekmantel der Evangelische vrijheid de zonde te vrijer te kunnen dienen. Het is met het oog op deze richting dat Luther schreef: „Darumb hab ich oft gesagt, dasz, wo ich mit Wündschen etwas ausrichten könnte, ich wündschen wollte, das Bauer, Burger, Adel, so jtzt des Evangelii aufs schandlichste miszbrauchen, noch unter dem Papstthum waren; denn sie sind doch dem Evangelic nur eitel Hindernisz, Schande und Schaden" ^'~). Deze libertinistische richting heeft aan de Reformatie nameloos veel kwaad gedaan, maar haar ontstaan, vergeet dit niet, is niet aan de Reformatie te wijten ; haar origine ligt juist in de Roomsche Kerk. In de tweede plaats houde men wel in het oog, dat de Reformatie in Duitschland in hoofdzaak tot stand is gekomen, doordat de Landsvorsten openlijk voor het Protestantisme partij kozen, de landskerk reformeerden en de prediking van het zuivere Evangelie bevalen, zoodat heel de bevolking plotseling van „Roomsch" „Protestantsch" werd. Zelfs bleef bij het gebrek aan Evangelische predikanten, dat destijds heerschte, de pastoor gewoonlijk zijn plaats behouden, wat vooral in de Luthersche Kerk te gemakkelijker kon, omdat de Luthersche Mis in haar liturgischen vorm niet zoo heel veel van de Roomsche mis afweek, en Luther in zijn Postillen voor de preeken zorgde, die de pastoor eenvoudig voor te lezen had. Zoo viel aan de Reformatie een erfenis ten laste, die ze zonder beneficie van inventaris uit de handen der Roomsche Kerk moest aanvaarden; een landsbevolking en een geestelijk-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's