GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Lezen leeren”, door D. Wouters en W. G. van de Hulst, met teekeningen in kleur van Tjeerd Bottema, tweede verbeterde druk. Noordhoff, Groningen. 8 deeltjes.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Lezen leeren”, door D. Wouters en W. G. van de Hulst, met teekeningen in kleur van Tjeerd Bottema, tweede verbeterde druk. Noordhoff, Groningen. 8 deeltjes.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

PrachtboekjesI Wat een frissche methode! Niet lazen leeren, bedacht aan de schrijftafel, theoretisch verzonnen, maar zich ingeleefd in de ziel van het kiud.

Hoe is hier van talrijke in de kinderziel levende tendenzen eem goed gebruik gemaakt om het kind op eenvoudige, aangename manier, go.ed te leeren lazen.

De m'ethode door de schrijvers gevo'lgd, heeft eenige verwantschap met die van Dr. Maria Monfceseori. Met (name is het goed gazien elke nieuwe letter niet olleeni door izijn voiim, maar ook door zijn kleur tot het kind te brenge'U. Nu nog da ta'Stzin erbij en het lezen leereM gaat , _, van izelf". Dat is toch het ideaal, dat het kind aan .zijn natuurlijken aanleg en Tiet gegeven leermiddel voldoende heeft en de leermeester met zijn uitleg en , zijn dwang overbodig zijn.

Uit ervaring weet ik, dat een' kind yainl vijf jaarl in eenige majandan met het groo'tste genot en gemak met enkele aianwijzingeini van zijn omgeving met deze boekjes leert lezen.

Hoe goed hebban de schrijvers gevoeld, dat de woordenrijen, alleen al door bet geluid-effect, door de kiin'deren gaarne worden gelazen. Hoe helder is het irrationeele gevoeld, waar het kind vol van is^ waar beÜ van smullen kan.

„Een schaap-je en een lam-me-tje. ' Een hieistmk ea een ham-me-tje. Een bak-ker en ©en bak-ker-tje. Een stak-ker en ©en s^tak-fcer-tje. Een haan-tje en een heni-ne4je. Die wo'on-den in een ren-ne-tje". (6e boekje, p. 12.)

De verhaaltjes en versjes in de boekjes voor de meer gevorderden 'zijn niet kinderachtig maar kinderlijk. Wanneer ik nog vermoeid, dat de teekeningen van Tj. Bottema geestig en mooi zijn, dan mag, ik zeker wel besluiten, dat deze reeks alle aanbevelin'g verdient om) op onze scholen te worden ingevoerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

„Lezen leeren”, door D. Wouters en W. G. van de Hulst, met teekeningen in kleur van Tjeerd Bottema, tweede verbeterde druk. Noordhoff, Groningen. 8 deeltjes.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1921

De Reformatie | 8 Pagina's