GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

HET VOORNAAMSTE HUWELIJKSDOEL.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET VOORNAAMSTE HUWELIJKSDOEL.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dezer 'dagen 'bevatte, „De Maasbode" eea tweetal artikelen over het huwelijk.

Daarin werd o.m. betoogd, dat God als hoofddoel van het huwelijk heeft gesteld de voort-L re lig ing en de opvoeding der kinderen.

Als ondergeschikt doel werd vervolgens genoemd onderling hulpbetoon en liefde der echtgenooten.

Dit gevoelen wordt niet allen door Roomschen voorgestaan.

Het vindt ook aanahng in onze Gereformeerde kringen.

En dat niet slechts in den tegenwoordigen tijd. - Maar reeds van ouds.

Men daaruit alluilei konklusios getrokken.

Zoo b.v. heeft men daarop gebouwd, dat de staat der rechtheid slechts heel kort kan hebben geduurd, want anders zou aan het eerste menschenpaar wel een eersteling zijn geboren. Immers, het huwelijk in' het Paradijs zou zijn hoofddoel niet hebben gemist. Alles was zeer goed en dat gold natuurlijk ook van het huwelijk.

Wij willen niet nader onderzoeken, hoe men tot zulk een opvatting gekomen is.

We houde het er voor, dat de Grieksch-Rovmeinsche huwelijksbeschouwing hieraan niet geheel vreemd is.

Wel dient men zich af te vragen of zulk eejn r^opvatting gegrond is op de bchrift.

En dan is er zelfs geen diepgaande ychrift-"'kennis voor vereischt om in te zien, dat zij ten eenenmale onhoudbaar is.

Alleen behoort men dan die Schriftkennis los te maken van traditioneel© theorieën.

Bij de schepping van de vrouw wordt het voorname doel van het huwelijk uitdrukkeMjk genoemd.

In Gen. 2:18 lezen we: Ook had de Heere God gesproken: et is niet goed, dat de mensch alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen-, over hem zij".

En in Gen. 2:20 wordt gezegd, dat Adam zelf ook reeds tot de ontdekking was gekomen, dat hij seen hulp tegenover zich _vond.

In deze oorkond© van het huwelijk wórdt de verhouding van.ittlMÖ& wröuw principieel aangegeven. • "••''' •"•'"

De vrouw is den man tot een hulp besteld.

Daarin ligt haar voorname taak en roeping.

De man is zonder de vrouw en de vrouw zonder den man strikt genomen niet kompleet.

Eerst als uitvloeisel van deze verhouding wordt op de voortplanting gezinspeeld.

Want als God de vrouw uit den man had geschapen en ^xVdam haar had verwelkomd: eze is ditmaal been van mijn beenen én vleesch van, mijn vleesch, wordt er aan toegevoegd: Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder, verlaten en zijn vrouw aankleven en zij zulip réén vleesch zijn". (Gen, 2:24)

Hiermee is Gen. 1:28 niet in strijd.

heeft met een zegen. op, dat men daar te doen

Er staat toch: God zegeMe Sen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt en vervult de aarde en onderwerpt haar.

God verbond aan het huwelijk den kinderzegen, den bevolkingszegen, waardoor de mensch in staat zou zijn de aarde te onderwerpen.

Maar volstrekt wordt hier de voortplantiag niet als eerste doel voorgesteld.

Ook de zegen duidt meer op een gevolg dan op een doel.

Nog meer klem verkrijgt dit door wat Paulus in Ef. 5 schrijft.

Als hij over de huwelijksplichten heeft gehandeld, laat hij volgen: deze verborgenheid is groot, doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de gemeente.

liet voorname doel van het huwelijk is om de liefdesrelatie tusschen Christus en. , ijn kerk af té schaduwen.

Al wat voorts in het - huwelijk ligt opgesloten, moet daaraan ondergeschikt gemaakt.

In de akte der voortbrenging ligt op zichzelf niets zondigs èn onheiligs.

Alleen vvoi-It zij in don j: l: d der zonde tot oe/i middel om de erfsmet te verbreiden.

En hiervan gaat niets af: ook al wordt zij gelijk het behoort geadeld door geestesrelatie, zij is toch te zeer lichamelijk, dan dat zij ooit hoogste doel van de huwelijksverbintenis zou kunnen zijn.

Men moge het romantisch dwepen met de zielsgemeenschap nog zoo sterk afkeuren, in de ziel ligt toch het zwaartepunt van den mensch en van 'alle menschelijk leven.

Wel beschouwd is het dan ook een naar beneden halen van het huwelijk, indien men de voortbrenging en de vermenigvuldiging vóór het overwegend ziellijke stelt.

En het tot-een-hulp-zijn heeft wel een alzijdige beteekenis, maar de ziele-hulp en ziele-steun staat daarbij toch in het centrum.

Ten deze de lijn zuiver te trekken is ook praktisch gesproken van groot gewicht.

Indien werkelijk voortbrenging het voornaamste doel ware, dan zouden zij, wier echt niet met kinderen is verrijkt, zich moeten beklagen, dat hun huwelijk zijn eigenlijke doel heeft gemist.

Al zouden zij daarin' terecht niet zien een gevolg van persoonlijke zonde, toch zouden zij het ontbreken van kinderen hebben te beschouwen als een vloek, die als straf van algemeene zonde hen in het bijzonder treft.

En hoewel het op zichzelf ondenkbaar is, dat in onzondigen staat permanente onvruehtbaarheid zou voorkomen, hoewel er zeer stellig verband moet gezocht tusschen zonde en onvruchtbaarheid, dit geeft nog niet het recht om hier van oen vloek te spreken.

De vloek, door God om der zonden wil geboden, bestaat in de smart, waaronder het baren plaats grijpt-

Kinderloosheid is wel een uitblijven van zegen.

Maar een uitblijven van zegen is nog niet hetzelfde als een vloek.

De vloek grijpt dieper in.

En allerminst mag een huwelijk zonder kinderen als minderwaardig worden voorgesteld.

Het heeft ook zonder voortbrenging heiligen zin.

Het staat in niets beneden het huwelijk, dat rijk is aan kinderen.

Want wat niet werd verkregen is niet het voornaamste, maar een daaraan ondergeschikt doel.

Zeker, dat kan leed veroorzaken.

God werkt een natuurlijk verlangen naar khideren in het hart.

Maar wordt dat verlangen, niet bevredigd, het huwelijk blijft er even volwaardig om.

ytelt men zich op het standpunt, dat de voortbrenging het voornaamste doel is, dan moet het huwelijk, waarbij door ziekte of onderdom de kans der vruchtbaarheid is buitengesloten, van meetaf op lager plan worden geplaatst.

Zulk een beschouwing drukt het lot van hen, die van te voren weten, dat geen kinderen zullen zitten rondom hun tafel en daarvan de bitterheid reeds bij de huwelijkssluiting begonnen, nog zwaarder naar beneden.

Het moet vo.or hen een beklemmende gedachte zijn slechts voor een ondergeschikt doel een huwelijk aan te gaan.

Trekt men echter de lijnen zuiver naar de schriften, dan maakt men het hun, die den kinderzegen derven, niet moeilijker, dan zij het vaak reeds hebben.

Dan sf'huurten slijpt men niet alle-idealisme van het huwelijk af.

Dan staat het er zóó Voor: het^ al]jej: , etrste> ^ , fe.§l™™ voornaamste doel van het huwelijk^v'^M^'/'idofK? hen, voorzoover het onvolmaakte dit toelaat, " worden gerealiseerd. Dat is een troost voor hen, die het daaraan ondergeschikte, het tweede doel nooit bereiken.

Het is uitnemend te verstaan, waarom tegenwoordig van Roomsche zijde zoozeer op voort-. brenging als voornaamste doel van het huwelijk nadruk wordt gelegd.

Rome bevecht de kunstmatige onvruchtbaarheid of kinderbeperking, door het' neo-malthusianisme gepropageerd, met alle haar ten dienste staande middelen. . ., .

Zij ziet in het neo-malthusianisme s^& ïdèr ernstige gevaren voor de maatschappij.,

Wij zijh het daarin volkomen met haar eens.

Wij hopen in den strijd tegen dat kwaad hij haar niet achter te staan.

Maar daarom is het nog niet geoorloofd zich te bedienen van een argumentatie, die wel klemmend lijkt, doch den toets der Heilige Schrift niet kan doorstaan.

Ook al neemt men met ons de voortbrenging als tweede doel des huwelijks aan, zöo komt men daarmee het neo-malthusianisme in het minst niet in het gevlei.

Want ook dit tweede doel, hoezeer ondergeschikt aan het eerste, is door Godzelf gesteld.

Als diep zondig zou de houding moeten veroordeeld van hen, die redeneerden: omdat dit doel eerst in de tweede plaats komt, kunnen wij het wel élimineeren.

"Dat is een ontwrichten van een ordinantie Gods.

Geen Gereformeerde, die licht daarover . denkt.

En ook hier gaat het weer door: wie in het mindere niet getrouw is, hoe zal hij hot zijn in het meerdere?

Daarenboven: die tweeërlei doeleinden liggen niet als Oost en West van elkander verwijderd.

In normale gevallen is de voortbrenging een der belangrijkste middelen van het doel: tot-hilpzijin

In normale gevallen vloeit de voortbrenging uit het: tot-hulp-zijn vanzelf voort.

Het bloeit er rijk uit op.

Maar de orde mag niet omgekeerd.

Gods Woord eischt het.

En het doet ons ook de reden kennen, waarom God die orde zoo heeft gesteld.

Hij maakte het hchaam'niet los van de ziel, maar verhief toch de ziel boven het lichaam.

Het lichaam beschikte Hij tot een orgaan voor de ziel.

En daarom: hoe meer zielsgehalte, des te hooger het doel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

HET VOORNAAMSTE HUWELIJKSDOEL.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 1929

De Reformatie | 8 Pagina's