GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Profeteeren over beenderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Profeteeren over beenderen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Profeteer over deze beenderen, en zeg tot , dezelve: ij, dorre beenderen, hoort des • HEEREN Woord. Ezechiël 4^:4. 1

Als de Kerk van Christus het evangelie uitdraagt in de wereld en tot de wereldsche menschen, is dit nog steeds een profeteeren over dorre doodsbeenderen.

Een zeggen: Gij, dorre beenderen! hoort des HEEREN Woord.

Daarom hebben wij er vaak zulke kleine verwachting van.

Wij hebben liever te doen met Macedonische mannen, die vragen: kom over en help ons.

Maar 'als wij, ongenood en ongevraagd, met het Woord Gods gaan tot de heidenen, de Joden, de vervreemden, of de afvalligen, wat lijkt ons dat vaak een hopeloos en in den grond der zaak een dwaas werk!

Een preek op het kerkhof.

Profeteeren tot dooden, die reeds tot stof vergaan zijn, en wier dorre beenderen getuigen van de overwinning, die de Koning der verschrikking op. hen behaalde.

Wij vragen dan: wat zal het baten? Wij kmmen wat dood is, toch niet meer levend maken, noch er den geest in brengen.

Doch, dat vraagt God ook niet van ons.-De Heere zorgt voor Zijn eigen werk.

Maar ons roept Hij op tot het onze.

Profeteer I Zeg tot deze beenderen: Hoort des Heeren Woord!

Zóó kwam het bevel tot Ezechiël, toen de Heere hem het huis Israels toonde, in den vorm van een dooden-vallei, met kalkwit-geblakerde beenderen, als een plaats, waar vroeger een veldslag geleverd was, en de dooden onbegraven waren blijven liggen, van vloesch beroofd door het verscheurend gedierte, en nu dooreengeworpen als in een knekelhuis. Beenderen, van merg en sap beroofd. Zial er nog verwachting zijn dat deze dorre doodsbeenderen weder levend worden?

Ja, dit is mogelijk, want het is de Geest die levend maakt.

De proleet ontving in dit visioen opdracht aan deze dorre beenderen het Woord des Heeren te prediken.

Dan zou de Heere het eigenlijk wonder doen: Ik zal den Geest in u brengen, en Ik zal zenuwen op u leggen, en vleesch op u doen opkomen en een huid over u trekken en den Geest in u geven.

Ezechiël heeft niet gezegd dat zulke prediking onmogelijk was.

Evenmin dat zij onprofijtelijk zou blijken. Hoe kunnen dooden hooren, hoe kunnen dorre beenderen opstaan?

Hij is gehoorzaam geweest, en in dien weg heeft de Heere het levendmakend wonder verricht. Been kwam tot been, en God gaf vleesch en huid, en blies Zijn Geest in die herbouwde lichamen. Maar zelfs dit laatste geschiedde nog weer door den dienst der profetie. Ook tot den Geest moest de ziener prof eteeren: „Gij Geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedooden, opdat zij levend worden."

Nu mogen we niet uit het oog verliezen, dat het hier ging O'ver den ingezonken staat van het volk Gods in Babel, dat herboren zou worden tot een nieuw leven. Maar deze zelfde wet geldt niet minder, als we met het Woord des Heeren ons tot de ongeloovigen wenden. Mits wij maar erkennen, dat wij den Geest er niet in kunnen geven. Maar wel mogen en moeten we bidden om dien Geest.

Als wij: O' n m o g e 1 ij k zeggen, zegt God dikwijls: het zal geschieden.

God is het die de dooden levend maakt.

Profeteert dan, getuigen Gods, ook in onze tijden, tot de dorre beenderen, overal waar de ^geestelijke dood heerschappij voert, en zegt tot hen: Gij dorre beenderen, hoort des Heeren Woord.

God zal wel zorgen voor ooren die hooren, en Hij zal Zijn Geest geven die kracht geeft op te staan uit de vallei des doods.

Want Hij is zoo getrouw als sterk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Profeteeren over beenderen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1931

De Reformatie | 8 Pagina's