Gereformeerde Apologetiek - pagina 57
Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de heilige godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
59 buiten onzen kring ontstonden, zich niet te zeer te laten gelegen liggen en naar logische afbakening te streven. Daarom zou ik onder apologetiek alle verdediging willen samenbrengen, zelfs die tegen het paganisme, n.1. w a n neer ons dit aanvalt. Van dit aanvallen is zelden sprake, waarom dan ook de elenctiek zoo goed als intact blijft. Alleen voorzoover het Buddhisme in het Westen doordringt en het christendom belaagt, heeft de apologetiek hiertegenover een plicht te vervullen. Maar zij verdedigt dan het dogma niet tegen het eigenlijke Buddhisme, maar tegen den Westerschen vorm, waarin het zich hult. Dat deze opvatting ook gevolgen heeft voor de zgn. controvers of polemiek spreekt vanzelf. Evenwel is het hier de plaats niet dit in den breede uit te werken.
9 8
)
WEITBRECHT,
vgl.
LEMME
a.
art.;
O . K I R N , Grundriss
der
evange
5
lischen Dogmatik Leipzig, 1 9 1 6 , bl. 3 ; K. D U N K M A N N , Der Christliche Got tesglaube, Grundriss der Dogmatik, Gütersloh 1 9 1 8 bl. 1 4 ; J. P O H L E a.w. bl. 4 . w
)
Van
Apologetik
de
nieuweren:
HETTINGER
a.w.
bl. 2 0 ; G U T B E R L E T , Lehrb. 7
1 8 8 8 bl. 3 ; HäRiNG, a.w. bl. 2 9 ; J. K A F T A N , Dogmatik
d.
Tübingen
1 9 2 0 ; W O B B E R M I N , a. art.
, 0
° ) L E M M E a. art. Voor hem gaat het bij de dogmatiek om het religieuse leven, bij de apologetiek om de absolute waarheid. „Diese letztere als „Selbstrechtfertigung des Christentums in sich" giebt auch die innerlich begründete Verteidigung gegen aussen"; W E R N L E , Einf, bl. 2 6 8 , definieert: „Die Dogmatik hat allein den christlichen Glauben darzustellen in seiner scharf ausgeprägten Eigenart und Herrlichheit, ohne Abschwächung und Akkomodation, überhaupt ohne Rücksicht auf etwas ausserhalb dieses Glaubens. Die Apologetik aber hat dann die Verbindungslinien von diesen christlichen Glauben zu den jeweiligen Zeitgedanken hinüberzuziehen, die Anknüpfungen in modernen Bewusstsein zu suchen, auf alle Einwände desselben gegen das Christentum einzugehen, und — sofern sie das kann — den Wahrheitsbeweis zu führen"; Kuyper, Encycl. I I I bl. 4 6 0 .
1 0 1
)
Een derde weg, o.a. door E S S E R U. M A U S B A C H , a.w. bl. X I I I g e w e z e n
„Die Apologetik bildet noch dem Gesagten die natürliche Vorhalle des Glaubens, im System der Wissenschaften den Übergang von der Philosophie zur Theologie," dient niet betreden. Dan wordt de Apologetiek halfslachtig. 102) v g l . J, C. VAN DIJK „Een en ander over Carlyle," Stemmen des Tijds, Aug. 1 9 2 2 bl. 1 7 5 . 1 0 3
)
R. O T T O , Das Heilige
9
, Breslau 1 9 2 2 , bl. 2 vv., 2 4 , 6 0 enz. Bij T R O E L T S C H
valt eene slingering waar te nemen tusschen het „rationale" en het „irrationale' Vgl. zijn „Zur Frage d e s religiösen apriori," Gesammelte Schriften I I bl. 7 5 4 vv. e n : „Logos u. Mythos" in Theologie und Religionsphilosophie II bl. 8 0 5 vv.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's