GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 67

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

65 Ashera, de godin der vruchtbaarheid"; „langzamerhand begon men ook voor den gevyeldigen woestijngod Jahve verscheidene trekken te ontleenen aan het beeld van den weldadigen Baal, den god van zegen en overvloed; daardoor werd de voorstelling van den eerste, zonder dat hy echter zijn persoonlijk karakter verloor, aanmerkelijk verzwakt". Zoo kon de Baalsdienst wegvallen: „Jahve geleek nu genoeg op Baal om, ook alleen, aan de behoefte van het beschaafde en gezeten volk te voldoen" (p. 94). 52) A. KuENEN, Be Profden en de Profetie onder Israel, Leiden, 1875, Dl. II p. 324 en vv. De lof aan deze profeten toegekend is dan ook'niet onverdeeld. TIELE, Vergelijkende geschiedenis der Oude Godsdiensten, Amsterdam 1872, II stuk 2e gedeelte, p. 790 en vv. noemt het een groote onrechtvaardigheid, dat de profeten „allen beeldendienst als redelooze afgoderij brandmerkten, wat hij althans in Egypte, in Babel, in Fenicië en Kanaan niet meer was". Even afkeurenswaardig vindt hij het, dat zij „hun Jahveli, hun schepping, tegenover de godsdienstige scheppingen der andere volkeren stelden, als de eenige waarheid tegenover ijdelheden, nietigheden, drekgoden". 53)

WELLHAÜSEN, I.e. p. 380 en

vv.

54) Volkomen terecht merkt O. von OEELLI, I.e. pag. 264 op, dat het antwoord op de vraag, hoe Israel gekomen is aan zijn Godskennisse, aan de Schrift moet ontleend worden en dit antwoord luidt: „Durch Offenbarung des lebendigen Gottes an einzelne Fromme, und zwar besteht die Form dieser Offenbarung in unmittelbarer Einsprache des göttlichen Wortes, des reinsten und wahrsten Ausdrucks, in welchem der Oeist sich dussert". Wanneer BUDDB, Das Alte Testament, S. IX verklaart „Gott ofïenbart sich nicht durch Worte, sondern durch Taten, nicht im Beden sondern im Handehi", dan moge hij meenen een „selbstverstandliche christliche Wahrheit" uit te spreken, de Schrift en de Christelijke Kerk van alle tijden weerspreken hem. En toch vindt men bij schier alle Vermittlungstheologen in dezen Babel-Bibelstrijd dezelfde gedachte terug; de openbaring kan niet door woorden Gods geschied zijn; ze bestaat öf in bijzondere heilsdaden Gods voor Israel öf in innerlijke aandoeningen, die de ziel van God ontvangt; waarmee het supranatureel karakter der Openbaring vervalt en ze öf met de providentia Dei öf met de revelatie gonerahs identiek wordt. Zoo KüBERLE, I.e. 19, 20; W. SCHMIDT, I.e. p. 12 enz. Wanneer deze zelfde Vermittlungstheologen zich bij voorkeur beroepen op het bekende lied: Weg' hast Du allerwegen An Mitteln fehlt Dir's nicht, (cf. o. a. K. BuDDE, 1. c p. X) dan is het wel zonderling, dat juist het hoogste openbaringsmiddel, het woord, aan God ontzegd wordt! ö

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's