GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 38

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

86 karakter dezer Revelatie worden gezocht. Te Babel mocht evenals bij Israel het lam in de plaats van den schuldige aan God geofferd worden, maar de profetie van het „Lam Gods, dat de zonde der wereld dragen zou", was aan Babel onbekend. Terwijl voorts de tempelprostitutie, de beeldendienst, de necromantie en waarzegging, die Babel's cultus beheerschten 147), slechts behoeven vergeleken te worden met het hoogheiUg karakter, dat Israel's eeredienst draagt, om te doen zien, hoe diep de klove is, die ook hier gaapt tusschen de rijkste ontwikkeling der natuurlijke religie en hetgeen God uit genade aan Israel schonk. Het zou mij niet moeilijk vallen, zoo ook de andere parallellen u te verklaren, waarop de school van Delitzsch wijst; de overeenkomst tusschen de moreele voorschriften der Babyloniërs en den Decaloog, — maar waarbij de eerste tafel der wet evenals het laatste gebod ontbreekt 148); het schuldgevoel, dat uit Babel's boetepsalmen spreekt, — maar dat bij Babel veel meer een ritualistisch dan een ethisch karakter draagt 149); den Sabbath, die bij beide volkeren voorkomt, — maar bij Babel een dag van boete is, waarop alleen de koning en de priester sommige handelingen niet mogen verrichten, terwijl bij Israel de Sabbat een rustdag is voor heel het volk, een dag om zich te verlustigen in God den Heere 150). De verklaring echter van deze en andere verschijnselen IBi; is u reeds geboden in den vofiOQ ypxirroq kv ra.iq y.xpSmg TWV 19-I/GJI/ waarvan de Apostel Paulus in Rom. 2 spreekt, en ook hier kan elke parallel slechts dienst doen om de heerlijkheid der Revelatie speciahs voor uw oog te beter te doen uitkomen. Evenmin zal ik ingaan op de bewering van Winckler en Stucken, dat Israel's historie uit de astraalmythologie der Chaldeërs moet verklaard worden, of de hypothese van Zimmern en Jensen, dat het Evangelie van Christus en ons Christelijk geloof aan Babel's mythologie zou te danken zijn. Of Winckler recht heeft, dat de historiographie der Babyloniërs geheel beheerscht wordt door hun astrale wereldbeschouwing, mogen de Assyriologen uitmaken. Maar wanneer hij deze zelfde wet ook wil toepassen op Israel's historie en alle patriarchen en groote mannen van Israel onder dat astrale licht ons wil laten zien, dan is deze hypothese niet alleen door niets bewezen, maar verloopt Winckler zich zelfs in een kabbalistiek, die bij Joodsche Rabbijnen, maar niet onder wetenschappelijke mannen thuis hoort 152). Hetzelfde geldt van Jensen en Zimmern. Een hypothese, die naar eigen erkentenis geen enkel histo-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's