GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 38

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

28 zin betreft, is er, Gode zij dank, niet één hunner, die niet wat reinheid van zeden betreft, zeer verre uitsteekt boven hun Roomsche tegenstanders, de Meander's, de Murner's en de Eck's. Alleen voor Zwingli moet ik hier een uitzondering maken. Hij heeft zooais hij zelf in een brief, aan een vriend te Zurich geschreven, erkent, een tijdlang onzedelijk geleefd. '•-') De verontschuldiging, dat Zwingli door het slechte voorbeeld van andere priesters zou verleid zijn en Rome door het gedwongen coelibaat, dat ze van haar clerus vergt, zelve daaraan in de eerste plaats schuld zou gehad hebben, kan ik slechts ten deele laten gelden. '"O Vooreerst heeft Zwingli niet, gelijk zoovele andere pastoors, in concubinaat geleefd, wat naar de zeden zijner dagen nog als een soort minderwaardig huwelijk kon gelden, maar heeft hij omgang met slechte vrouwen gehad; en de ietwat schertsende toon, waarop hij hierover in zijn brief van 1518 schrijft, geeft geen hoogen dunk van zijn moreel gevoel in die dagen. Men vergete echter niet, dat deze droeve periode voorviel, toen Zwingli nog pastoor te Einsiedeln was. Te Zurich heeft hij, die het donum continentiae niet bezat, spoedig een geheim huwelijk gesloten ; en van verdere moreele afdwalingen kan men hem niet beschuldigen. ^~") Aan het Protestantisme van dezen Jugendfail van Zwingli een verwijt te maken, zou even onrechtvaardig wezen, als wanneer men Augustinus' zondigen levenswandel vóór zijne bekeering aan de Katholieke Kerk verwijten wilde. Aan de verdediging van Calvijn's zedelijk karakter behoef ik wel geen woord te verspillen. Al mag Audin, zijn Roomsche biograaf, en zelfs de aartsbisschop van Parijs Graaf de Segur nog in 1871 den ouden laster van Bolsec weer htbben opgerakeld ^~~), in dat opzicht heeft Kampschulte, eveneens Roomsch, Calvijn voldoende recht laten wedervaren, toen hij schreef, dat de beschuldiging van Bolsec tegen Calvijn „keine ernste Widerlegung verdiente." ^~^) Doumergue heeft bovendien niet alleen in zijn Poignée de faux maar ook in zijn meesterlijke biografie van Calvijn zoo afdoende

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's