GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Gemoedsbezwaren”. C. de Vries, met een inleidend woord van Prof. Dr. T. Hoekstra te Kampen. J. W. Snoek, Urk, 1920.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Gemoedsbezwaren”. C. de Vries, met een inleidend woord van Prof. Dr. T. Hoekstra te Kampen. J. W. Snoek, Urk, 1920.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKBESPREKING

Een gelukkig verschijnsel acht ik het, dat ons volk belangstelt in vraagstukken van diepzinnigen aard, verwikkelde problemen betreffende Kerk en Staat, zielsprocessen.

Of het echter wenschelijk is aan de behoefte tot voorlichtiag in dezen te' voldoen door dagbladartikelen of brochures is twijfelachtig.

De fout der meeste brochures is vóór alles, dat niet één, maar eon geheele reelcs vraagstukken in een kort bestek worden behandeld en aan dit euvel gaat ook bovenstaand geschrift mank. Daardoor dreigt het gevaar, dat sommige gedachtein niet tot hun recht komen. Welk een heerlijk perspectief ligt er bijv. verscholen achter pag. 26, „dat ook „gemoedsbazwaren" een modeartikel kunnen zijn", pag. 63 „Gewetensdwansj moet in geen geval voorkom.en", piag. 19 het verwijizen naar Rom. 15:1: Wij die sterk zijn, zijn schuldig, de zwaliheden der onsterken te dragen" en Rom. 14:1: Dengene nu, die .zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samenspreking".

De schrijver heeft over het geheel zijn boekje frisch geschreven en op vele punten de problemen goed toegelicht. De begrippen gemoedsbezwaar, beg^nselbezwaar en traditioneel bezwaar zijn echter niet altijd goed uiteen gehouden en dit is toch wenschelijk. Zeer leerrijk zijn de historische „gemoedsbezwaien" inzake leerplicht, vrouwenkiesrecht, gezangenkwestie etc.

Alhoewel literatuurkennis in den breede misschien) niet mag worden verlangd w^are to'ch een kennisnemen van het werk ran Dr. Rijk Kramer inzaka den vaccinedwang wel .zeer wenschelijk geweest. Zijn hier inderdalad „gemoeds"-of „ve-rstands-bezwaren" ?

Men 'leize het boekje in broeden kring om met het glO'Ote ethische - vr'aagstuk 'der gewetensbezwaren en gewetensvrijheid keimis te maken en er O'ver te denken.

Moge het ook de Urker weduwen en weezen ten • goede fcolmen, voor wien de financieele bate van dit boekje bestemd zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

„Gemoedsbezwaren”. C. de Vries, met een inleidend woord van Prof. Dr. T. Hoekstra te Kampen. J. W. Snoek, Urk, 1920.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 1921

De Reformatie | 8 Pagina's