GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Synode-Indrukken.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Synode-Indrukken.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

V.

I O. O. F.

Door de initialen wordt aangeduid de vereenigmg der Odd-Fellows, wat Dr Beets vertaalde door „rare snaken".

Menige kerk; is reeds met de Odd-Fellows in aanraking gekomen, doordat leden der gemeente van meening w.aren, dat zii er zich gerust bii konden aansluiten. ^3i*S*st ,

De kerk van Meppel maakte' de zaak bij de Synode aanhangig. Zij wilde gaarne het oordeel vian de Generale Synode vernemen over de vraag, hoe te handelen met belijdende leden en 'doop'leden der kerk, die zich bij deze orde haldd'en aangesloten en ondanks alle vermaning. den hand daarmee niet - wilden verbreken^; ^5g|^|pj3i||ii||5j

De Odd-Fellows vormen een' vereeniging, die is ingericht naar het model-van de Vrijmetselaars.

Toch is er verschil. Terwijl - de Vrijmetselaars een eed vergen van onverbrekelijke trouw, kennen de Odd-Fellows alleen een belofte, die men ook terugnemen kan. D'e Odd-Fellows hebben evenzeer hun geheimen, maar naar zij zeggen, bestaan die in niets anders dan in een passeerwoord en een paar teekens, waarmee zij zicih voor Odd-Fellows over heel de wereld kunnen legitimeeren en in de namen van hen, die door de orde worden v.oortgeholpen.

De orde stelt zidh ten doel veredeling'vaid den mensdh en onderling hulpbetoon.

Bij die veredeling gaan zij uit van het dogma, dat deze door humaniteitszin kan worden verkregen. De verdorvenheid van den mensdx, de noodza, kelijKheid van wedergeboorte en .bekeering worden hierbij geheel uitgeschakeld. D'aarover zou door een Gereformeerde, die er lid .van was, zelfs niet gesproken mogen worden. Hij zou door den leider tot de orde worden gei'oepen. Want met voorbijzien van eigen dogma, rekent men dat tot het dogma, , dat contrabande is.

Trouwens, zoowel godsdienst als politiek mogen geen onderwerp van gesprek uitmaken.

Iemand, die er zich bij aansluit, wordt praktisch gedwongen over Christus te zwijgen, dus Hem te verloochenen.

Nu schijnen de Amerikaansche Odd-Fellows een graadje erger te zijn dan de Nederlandsche. Daar wordt in de vergaderingen een bepaald anti-christelijk gebed gebeden. Hier, voorzoover de inliclhtingen strekken, niet.

Volgens Prof. Ridderbos, die over deze materie een lijvig en sdhoon rapport leverde, huldigen ook de Nederlandsche Odd-Fellows een p'antheïstisc'h Godsbegrip.

Daarom gaf de Synode aan de kerk van Meppel het advies óm bedoelde leden ernstig te vermanen de gemeenschap met deze orde te verbi'Sken en bij volharding in het kwaad de kerkelijke leensuur

op hen toe piassen. Tegen dit laatste werd later een bezwaar ingediend.

Hierover echter een volgend maal.

Al te hevreesfl.

Naar aanleiding van onze Synode-indrukk'en ontvingen wij het volgende schrijven:

Geachte Redactie, U vergunne mij de opmerldng, , dat ik hetgeen „De Reformatie" schreef over de Generale Synode te Utrecht n'u niet juist met genoegen las.

Zeker, men kan over ernstige zaken ook schertsend schrijven. De humor is zelfs iets verhevens. 'Maaj-de wijze waarop „De Reformatie" de Synode^ verslagen schreef doet de vraag; opkomen of de schrijver zich wel voldoende rekenschap gaf van den indruk die zijn beschouwingen maken op den lezer.

Die beschouwingen kunnen de vraag doen op^ • kommen, of ter Synode ernstige mannen ernstige zaken wel op waardig© wijze hebben behandeld. Zij, 'die de Synode hebben bijgewoond, weten, dat dit wèl zoo was. 'Maar dan moet men er ook niet over schrijven pp een wijze, die niet in overeenstemming is met den ernst en de waardigheid der vergadering.

Ik wil er niets meer van zeggen, en vraag ü alleen om dezen brief op te nemen in Uw blad, omdat ik niet gaarne zou willen, dat een verkeerde indruk bij den lezer zou postvatten.

Uw dw., A. J. L. VAN BEECK CALKOEN.

Wij zouden dit ingezonden stuk naast ons kunnen nederleggen.

Immers berust het op een. vergissing.

De heer van Beeck Calkoen heeft bezwaar tegen de Synode-ver slagen in ons blad. Na zijn die Synode-verslagen niet anders dan de offioiëele persverslagen en deze zijn opgesteld in zulk een trant, dat niemand er een traan bij laten of zijn gelaat tot een glimlach vertrekken zal. Juist zooals het officiëele stukken betaamt. Waren zij anders, dan zou er terecht aanmerking op gemaakt kunnen worden.

Daarnaast echter gaven wij Synode-indrukken.

Het verschil tusschen beide werd uitdrukkelijk gekonstateerd.

Wie Synode-indrukken schrijft, behoeft de officiëele plooi niet te bewaren, maar mag : zich vrijheid van beweging gurmen.

Hij neemt het volle beeld van de Synode lin zich op, veroorlooft zich ook een kijkje achter het officiëele en reproduceert het, gelijk hij het waarnam.

Maakte iets op hem een ontroerenden indruk, hij toekent het op. Ontlokte iets hem een gullen lach, hij verzwijgt het niet.

Daar kan niets tegen zijn.

Nu zal de kritiek van den heer v^n Beeck Calkoen ongetwijfeld niet de verslagen, ma.ar de indrukken gelden.

Doch dan heeft hij niet den rechten maatstaf aangelegd.

Ook lijkt mij zijn onderstelling, dat de indrukkenschrijver zich niet voldoende rekenschap ggl' van den indruk, dien zijn beschouwingen maken op' den lezer, niet bepaald hoffelijk.

Dat wij eclhlter aan zijn ingezonden stuk zulk' een in het oog vallende plaats gaven, deden wij allereerst om de acüiting, welke wij den inzender toedragen. '-^SWM-

Tevens sdheen bet ons toe, da.t zrjn'schrijven ons uitnemend als aanloopt kon dienen om iets over deze dingen in het algemeen te zeggen. Wat men hieronder vindt is derhalve niet tot den heer van Beeok Calkoen gericht, maar gaat langs hem heen.

Men zie er dian ook niets persoonlijks in.

En dan is het ons meer dan eens opgevallen, dat men van onze kerkelijke vergaderingen zich niet altijd een werkelrj'kheidsgetrouwe voorstelling vormt.

Men denkt ziah dan de afgevaardigden het liefst met strakke gezichten, , die alleen den strengen kant van het leven zien.

Het is alsof men bevreesd is te bekennen, dat ons kerkelijk leven ook een zonnige zijde heeft, waardoor vroolijkheid op het gelaat wordt , getooverd.

Men vergeet vaak, dat de ambtsdragers door God in het volle leven zijn geplaatst en dat ze niet eenzijdig naar het donkere turen.

En diaardoor draagt men koren op den molen onzer tegenstanders.

Volgens hen was Calvijn een sombere-figuur. Eveneens zijn de issus de Calvin - in p^nf^ip^C-tijd sombere menschen. ••'Si5%', ; ; ;

Over de somberheid van het Calvinisme is al heel wat te koop geweest.

En todh, wie zoo redeneert, kent het Calvinisme niet. j

Hij bescihouwe ima, a: ^|§i|s^' de portretten onzer vaderen.

Hij leze maar eens een degelijk wef!^é^f \ de Dordsche Synode.

Dan komt hij ttot andere gevolgtrelfkingen.

Doopersche en Piëtistische-richtingen zochten het kenmerk van vrdonxheid in stijfheid van woord en stroefheid vat gelaatsuitdrukking.

Maar de gezome Gereformeerde levensbeschouwing heeft zich hiertegen immer met woord en daad verzet.

De gemeenten'mogen h'et gerust weten, dat er op "onze SynodVs soms hartelijk gelachen wordt.

Indien het zqiide ware, zouden we het moeten verbergen en dr tegen moeteii tiiigen en Jiiet nalaten.

Maar nu het dat niet is, gerust van spresken.

En nu treft, het juist, d'at de vorige Synode voorgezeten is door-iemand, die een geboren humorist is. Zijn himaor, zoo werd mij' meegedeeld, verliet hem oofc in den eerezetel niet.

Deed dit etaige schjade aan den ernst, waarmede de-zakpi behandeld werden?

Men heriniere zich het woord, dat hij sprak toen de' beslissing in de zaak-Netelenbos was gevallen en ied^' zal eiken zweem van gedachte aan gebrek aan.efnst direct uitbannen.

Ook de voorzitter van de laatste Synode staat met den huqior op vertrouwelij ken voet. Door omstandigheden kwam dit ditmaal niet zoo sterk uit, hoewel het 'een enkelen Ideer toch te voorschijn trad. Een bewijs, dat onze kerkten gelukkig voor het humoristisct element niet benauwd zijn.

Dezelfde Synode telde minstens een tweetal rapporteurs, wien het humoristische in het bloed zit. Herhaaldelijk voer er zelfs door de publiekle vergadering — dus heusch niet alleen in de koffiekamer — ean prettig aandoend gelach-De gemeenteleden, die ^r bij^ tegenwoordig waren, hadden mee schik in h^t gevial. Mi-aar zou dan de pers den afwezigen gemeenteleden niet mogen gunnen, wat den aanwezigen ten deel viel?

Dat de ernst hierdoor éenige schade leed, zalwel niemaad durven beweren. Maar dan mag men ook de pers geen verwijt mak'en. Wijlen Ds Gispen heeft hierom weleens wat te verduren gehad. Maar die tijd is immers voorbij?

Heusch, waarde lezers. Synodeleden zijn niet altijd even deftig. Anders zou het bijwonen van een Synode ondraaglijk worden.

Maar al kan het af en toe een schets-woordJ lijden, de ernst voert den boventoon.

En uit onze Synode-indrukken, daarvan ben ik zeker, kan men niets anders afleiden.

Ernstige mannen hebben ernstige zaken op waardige wijze behandeld.

Daarvan gaaf niets af.

Maar die ernstige mannen waren zich) ook bewust, dat God den lach heeft gegeven en dat die gave Gods ook gebruikt mag worden.

Slechts worde onze laich meer en meer door den Geest Gods geheiligd.

Stemmen uit onze Kerken.

Nu ons blad weer zijn gewonen dienst hééft aangevangen, kunnen • weer Stemmen worden opgenomen.

Bij het begin van de zomereditie hebben wij het verzoek gedaan om ons geen stukken te zenden. Wij hebben heel den zomer door deze rubriek verzorgd, ons in dat opzicht geen vacantie gegund en ook niet bij de schaar hulp gezocht.

Daarom hadden wij er te meer recht op', dat men aan bovenstaand verzoek voldeed.

Het mocht evenwel niet zoo zijn.

Misschien hebben velen over dit verzoek heengelezen.

Daarom kan het overwogen worden om een volgend jaar, zoo de Heere wil, het boven leder zomer-nummer te plaatsen.

In een enkel geval zodht men in een andter blad plaatsing.

Nu is dat ons wel.

Maar waarom het dan niet rechtstreeks naar da.t blad gezonden met de vermelding, dat „De Reform, atie'' gedurende h'et zomer-reces zulke stukken niet opneemt?

Enfin, dit ligt weer achter ons.

Stemmen zijn ons thans weer welkom.

Men bedenke echter, da.t ons blad in den-regel copie te voel heeft, waarom kortheid moet worden betracht.

En vervolgens, dat de keur bij de reda.otie ligt.

Verbouwing.

In de geestige rede, w.aarmede de afgetreden rector, Prof. Diepenhorst, de colleges opende, maakte hij melding van de verbouwing, welke de Universiteitshuisvesting onderging en die, hoewel ze een tijdelijk kiara.kter draagt, in de dringendste behoeften voorziening treft.

Dat deze verbouwing als een tijdelijke verbetering is bedoeld, kan men reeds van bui ten, _ zien.

De gevel bleef onveranderd.

Het aspect is. zeker niet fraaier geworden.

Maar van binnen is een passender entree verkregen, zijn lokialen door bijtrekking van het belendende pa.nd verruimd, èh is het aantal lokalen vermeerderd.

Zoo kan de Universiteit weer een poosje voort.

Blijft echter het studentental groeien als in de laatste jaren, dan zal 'wel naar een nieu-nré oplossing moeten worden gezocht.

Op den duur moet het komen tot 'ëeii' heusch Universiteitsgebouw, Wiaarin onze Hoogeschool haar vleugelen vrij kan uitslaan.

In de malaise-jaren kan zij het echter misschien nog wel uitzingen.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 oktober 1923

De Reformatie | 8 Pagina's

Synode-Indrukken.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 oktober 1923

De Reformatie | 8 Pagina's