GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verband door verbreking.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verband door verbreking.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is u nut dat Ik wegga. Joh. 16:7.

Het heengaan van Jezus is voor vele dingen noodig geweest, maar niet het minst om van zijn. twijfelmoedige volgelingen dappere discipelen te maken. De band tusschen Hem en hen moest eerst verbroken worden door tijdelijke scheiding, opdat de volle eenheid hen eeuwig saambinden zou.

Jezus kon voor hen en voor Zijn Kerk _ge©n volkomen Zaligmaker zijn zonder, na voleindigingi va» Zijn werk, heen te gaan tot den Vader.

Maar zonder die scheiding konden ziji ook geen. echte apostelen worden.

Door het gemis van Christus' Hchamelijke tegenwoordigheid moeten zij van discipelen apostelen worden, van leerlingen, uitgezondenen in de wereld, en tot ons, opdat ze, óók tot ons, het getuigenis van den levenden Christus dragen zouden.

Het is u nut dat ik wegga.

Oppervlakkig oordeelend, zou men precies het omgekeerde verwacht hebben.

Als we onzen blik op de jongeren richten, zooals zij met Jezus verkeerden, dan zeggen we: alles hangt voor hen aan de aanwezigheid van hun Meester. Zelfs zoolang ze Hem volgden, Hem in hun midden hadden, waren ze nog zoo zwak. Hun kennis was nog gebrekkig, zoodat de Heiland tot hen zeggen moest: Ik heb u nog veel te zeggen, maar gij kunt dat nu nog niet dragen.

Hun liefde was nog zwak; zelfs in de heilige ure van het laatste Avondmaal twistten ze nog over de vraag: wie zal de eerst© zijn?

En hoe stond het met hun geloof? Als ze in den storm op het meer zijn, durven ze met Jezus aan boord nog angstig te roepen: Heere, help ons, wij vergaan!

Wat moet er nu uit zulke menschen worden, als hun Meester heengaat?

Heeft Hij Zijn onmisbaarheid zelf niet afdoende geformuleerd in het woord: Zonder Mij kunt gij niets doen?

Hoe kunnen dwalende schapen herders der kudde worden? Slechte leerlingen goede leermeesters? Vreezende discipelen bezielde apostelen?

Blijf bij ons, Heere Jezus, verlaat ons nu nimmermeer !

Maar hun Meester zegt: het is u nut dat Ik wegga!

wegga! De Olij'fberg voltooit straks de scheiding. Jezus gaat heen, verbreekt het contact Zijner lichamelijke tegenwoordigheid.

Maar maakt zóó juist het verband sterk voor eeuwig.

Het klinkt anders wel paradoxaal, dat scheiding eenheid, verbreking verband, weggaan nut zaJ geven!

Zou het, als Jezus heengaat, niet spoedig met het discipelschap uit zijn?

Zullen de schoone bloemen, van den wortel losgescheurd, niet spoedig verwelken? Als de Herder heengaat, zullen de schapen niet verstrooid worden ?

Is er niet allerlei kostelij'k werk onder de menschen, waarbij alles aan één persoon schijnt te hangen. Wordt die weggenomen, dan is het of de grondsteen onder het huis wordt weggenomen; het dreigt ineen te storten. Menschenwerk hangt aan menschen; goddelijk werk pchter aan God.

Daarom kon Jezus met heilige kalmte tot zijn jongeren zeggen: het is u nut, dat ik wegga.

Hij maakte immers in Zijn heengaan Zijn discipelen slechts schijnbaar arm, opdat ze door Zijn Greest in Hem waarlijk rijk zouden worden.

—lïi dien Geest zou Jezus wederkomen; Hij zou hen geen wezen laten.

Van Zij'n lichamelijke tegenwoordigheid moesten zij beroofd worden, om eeuwig met Hem te leven en één met Hem te zij'n.

Dit is de troost der Kerk van Christus: de scheiding maakt verbinding, de verbreking eenheid. Door het gemis heen groeit het geloofsbezit.

Als er de band des geloofs door genade is aan Hem die heenging, dan mogen we, juist na Zij'n hemelvaart, met volle teugen drinken uit de bron der genade, die afvloeit uit het hemelsche heiligdom.

Zalige scheiding, die de eeuwige hereeniging inluidt!

De Heilige Geest, die het ledig, door Christus heengaan gekomen, vervult met al de goddelijk© volheid, die maakt elk verweesd discipel tot een vurig Apostel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

Verband door verbreking.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 1933

De Reformatie | 8 Pagina's