GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gemengd Nieuws,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemengd Nieuws,

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bebel verheerlijkt. Het Parysche blad de Titnaignage, orgaan van de Luthersche kerk in Frankrijk, gaf zyn lezers in het nummer van 22 Aug, I.l. een hoofdartikel over »den dood van August Bebek, den sociaal-democratischen leider voor Duitschland. Bebel wordt daarin een groot sociaal-democraat genoemd, die ook een groot patriot geweest is, die, omdat hy voor de zaak der gerechtigheid pleitte, ook voor het Rijk Gods gestreden heeft. Hoe komt het Christelgk orgaan er toe Bebel te verheerUjken? Het wordt verklaard door de woorden: »Wy Franschen kunnen niet vergeten wat Bebel na ons ongeluk gedaan heeft. Hy waagde het tegen de annexatie van denElzasz en Lotharingen te protesteeren en zyn protest bracht hem maanden lang in de gevangenist. Dit protest moge den Franschen aangenaam geweest zyn, maar Bebel is steeds met alle macht een verwerper van Gods Woord geweest. Dit heeft de Temoignage vergeten.

Een protest. De Bulgaren worden beschuldigd ongelooflyke, afschuweUjke wreedheden ia Adrianopel te hebben gepleegd. De predikant L, W. Gentle-Cockett, van de Bible Lands Missions Aid Society, heeft echter geschreven, dat in belangryke byzonderheden de berichten omtrent die wreedheden valsch zyn. De predikant Gentle-Cockett was in de stad kort na haar val en hy wordt in zyn protest gesteund door den predikant L. O. Woodruff, een Amerikaansch zendeling in Europeesch Tutkye, en den predikant Farnajieff van Sofia, Deze mannen verklaren met majoor Samson, den Britschen consul, dat de Bulgaarsche autoriteiten «bewonderenswaardig handelden by de oplossing van een moeiUjk probleem«.

Het Protestantisme in Spanje. Door de September-revolutie in 1868 konden Protestanten in Spanje gaan arbeiden. Het Evangelisatiegenootschap te Barmen steunde Ds. Fritz Fliedner, wiens zoon na zyn dood, in 1901, den arbeid voortzette. Aan Fliedner is te danken de stichting der «Iglesia Evangelica Espanolac, waartoe tegenwoordig 25 gemeenten, waaronder echter zeer kleine, behooren. Te Madrid hebben zy een fraai kerkgebouw met seminarium, school, hospitaal, weeshuis en boekhandel.

Jammer dat deze kerk niet de eenige gebleven is, waarby alle Protestanten zich aansloten. Maar de Zweedsche Baptisten en de Engelsche Darbysen en Methodisten stichtten ook eigen kerken, en daarnaast ontstond bovendien de Iglesia Espanola Reformadaci, die van Amerikaansche Anglikanen uitging.

Het geheele getal protestanten in Spanje is oeiUjk vast te stellen. Officieel behooren al de Spanjaarden tot de Roomsch-Katholieke Kerk, Men neemt echter aan dat er 20, oco Protestanten zijn.

Wat aangaat den rechtstoestand der Protestanten, deze werd na de revolutie van 1868 veel beter, aar dit voordeel ging weer verloren by den terugkeer der Bourbons in 1874. De Grondwet van 1875 gewaagt wel van godsdienstige verdraagzaamheid, maar verbiedt ook «andere ceremoniën en openbaar vertoon dan die van den Staatsgodsdiensto: . Wat evenwel onder openbaar vertoon te verstaan is, daarover zijn de mannen van het gezag het niet eens. De gebouwen van den Protesantschen eeredienst mogen voor het uitwendige iet aan een kerkgebouw doen denken. De eenvoudige kapelletjes van buitenlandsche kerken mochten tot voor korten tyd nog geen toren of lok of kerkeiyke styivormen hebben. Lagere, soms ook hoogere ambtenaren leggen nog menigmaal aan Protestantsche inrichtingen en scholen allerlei moeiUjkheden in den weg, om van ruwbeden van den kant van het volk niet te spreken. Nog kort geleden werd een Protestantsch soldaat gestraft, omdat hy, toen een Roomsche processie voorby trok, niet geknield had.

De geschiedenis van Jozef op het tooneel. In Londen worden tooneelvoorstellingen gegeven, waarby het leven van Jozef uitgebeeld wordt. In christeiyke kringen wordt dit, kan het anders? ten zeerste betreurd. Er wordt daartegenover wel beweerd, dat, wyi er iets van de Bybelsche geschiedenis vertoond wordt, het gaan naar de komedie geoorloofd wordt, doch men gevoelt toch, dat dit ydel zeggen is. Het is kenmerkend voor den geest van dezen tyd, dat menschen die den Bybel niet willen lezen, wel tooneelvertoonlngen gaan zien 'waarby Bybelsche tooneelen. worden opgevoerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 september 1913

De Heraut | 4 Pagina's

Gemengd Nieuws,

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 september 1913

De Heraut | 4 Pagina's