GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 39

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

37

risch bewijs kan leveren en niets is dan een vermoeden, dat alleen berust op toevallige analogieën, spielerei met namen en getallen-symboliek kan op de eer eener ernstige wederlegging kwaiyk aanspraak maken 153}. Zoo blijft dan nog alleen de vraag over, die zelfs in den gevoerden strijd het middelpunt gevormd heeft, of de verwantschap tusschen de „Genesis" van den Bijbel en de zoogenaamde „Chaldeeuwsche Genesis" daaruit moet verklaard worden, dat Israel zijn Genesis aan Babel heeft ontleend, gelijk door Delitzsch wordt beweerd. Ook hier nu begin ik met de feiten tot hun juiste proporties terug te brengen. Vooreerst kan van een „Chaldeeuwsche Genesis" reeds daarom geen sprake zijn, omdat het complex van verhalen, dat in de Schrift de „Urgeschichte" der menschheid omvat, in Babel niet is te vinden. Wie gelijk George Smith een „Chaldeeuwsche Genesis" schrijven wil, moet uit verschillende sagen en epen de stof daarvoor bijeen lezen. Ten tweede heeft men van verschillende dezer verhalen uit de Schrift nog geen parallel in Babel teruggevonden. Met name het verhaal van Paradijs en zondeval komt onder de thans bekende sagen van Babel niet voor 154). Wel heeft Delitzsch gemeend een afbeelding van de zondeval te hebben ontdekt op een zegelcylinder, waarop twee personen met een boom en een slang te zien zijn 155), maar zelfs Zimmern erkent, dat deze afbeelding, zoolang haar beteekenis niet vaststaat, „aus dem Spiele bleiben muss" 156). Het feit, dat beide personen gekleed zijn, op stoeltjes zitten en de slang in geen het minste verband met den boom staat, maakt elke vergelijking met Genesis 8 onmogelijk 157). Ook de andere sagen en mythen van Babel, die men met den zondeval in verband heeft gebracht, missen de kenmerkende trekken, waardoor juist het verhaal van den zondeval in den Bijbel zich onderscheidt 158). Evenzoo heeft men tot dusverre in Babel nog geen keilinscriptie ondekt, waarop de geschiedenis van de aartsvaders voor den zondvloed ons verhaald wordt; men behelpt zich daarom voor dit gedeelte met de mededeelingen van een Chaldeeuwschen priester uit Babel, Berosus geheeten, die omstreeks 280 vóór Christus leefde; bij hem vindt men een lijst van 10 koningen, die volgens oude overlevering vóór den zondvloed zouden geregeerd hebben en wier namen met die der Schrift eenige overeenkomst heeten te vertoonen 159). Hetzelfde geldt van het verhaal van Nimrod, den torenbouw te Babel en de spraakverwarring, dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's