GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 89

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 89

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

87 sterk springt in het oog de overeenkomst tusschen de bepalingen omtrent stootige ossen in Exodus 21; 28—32 en C H. § 250,251: „Wanneer een os by het gaan op de straat (of de markt) iemand stoot en doodt, zoo geeft dat geen recht tot een proces; wanneer iemands os stootig is en men den bezitter het gebrek, dat hü stootig is, heeft aangewezen, maar deze ztjn horens niet heeft omwonden en den os niet vastgezet heeft, en de os stoot een vrijgeborene, dan zal hü een Vs Mina zilvers.betalen; wanneer hy den slaaf van iemand doodt, dan zal hy Vs Mina betalen".

93) HANS BAHE, Die babylonischen Busspsalmen und das Alte Testament, gaf elf dezer boetepsalmen uit, die in de bibliotheek van Assurbanipal ziJn teruggevonden; omdat ze in het oud-Sumerisch geschreven zijn en zinspelen op feiten, die omstreeks 2300 vóór Christus hebben plaatsgevonden, neemt men aan, dat zij van zeer ouden oorsprong zyn. Een enkelen toon uit deze liederen geef ik hier weer: Ps. IV: O Heer müne zonden zijn vele en groot mijne misdaden. Mijn God mijne zonden zfln vele, groot zijn mijne misdaden. De zonde, die ik gedaan heb, ken ik niet. De misdaad, die ik beging, ken ik niet. Het leed, dat mijn spijze werd, ik weet niet, hoe? Het verdriet, dat mij nederboog, ik weet niet, hoe? De Heer heeft in de toornigheid ziJns harten mij aangezien, God heeft in de grimmigheid zijns harten mij bezocht. Ik zocht naar hulp, maar niemand vatte mijn hand. Ik weende, maar niemand stond mij ter zijde, Ik riep luide, maar niemand hoorde naar mij. Vol smart lig ik ter aarde en zie niet op. Tot mijnen barmhartigen God wend ik mij, luide zucht ik; O Heere zie op mij neder en neem mijn smeeken aan. En in den boetepsalm, pas door King vertaald en te vinden biJ ZIMMEEN, Keilinschriften und Bibél, p, 35: Delg uit mijn schuld, miJn misdaad, myn ongerechtigheid en mijn zonde, Vergeef mijn overtreding en neem mijn smeeken aan. Laat mijn hart zich ontspannen; geef mij wat ik voor mijn leven noodig heb; Voer recht mijne schreden, dat ik heerlijk mijn weg biJ de menschen ga. Hoe lange, miJn Vorstin (het gebed is tot Istar gericht) toornt ge, is afgewend [uw aangezicht; Zie in genade op miJ neder, neem mijn smeeken aan; Buig u neder tot mij; het woord der genade, dat gij verworpen hebt, stel het [weder voor u.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 89

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's