GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 39

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

29 en met de meest authentieke actestukken al dezen laster weerlegd en de falsificaties door Jezuïeten begaan zoo scherp aan de kaak gesteld ^""), dat deze lis metterdaad judicata is en heropening der procedure alleen gevoel van zwakheid zou verraden. Calvijn staat — ik zeg dit niet om hem te verheerlijken, die zelf in de eerste plaats tegen zulk een lof protesteeren zou, maar om aan de genade Gods hem geschonken recht te doen wedervaren — op moreel gebied zoo hoog, dat elke smet, waarmede men zijn zedelijk karakter zou willen bezoedelen, terugspat op hem, die haar werpt. Men moge te streng rigorisme hem verwijten, of wanneer men uit zijn correspondentie de warmte van zijn gemoed niet kent, hem een ame de bronze noemen, maar aan de rechtschapenheid van zijn karakter, aan de onkreukbaarheid van zijn waarheidsliefde, aan de belangeloosheid, waarmede hij Gods Kerk heeft gediend, aan de strenge ingetogenheid van zijn levenswijze, brengt ieder historieschrijver om strijd hulde. Ernest Rénan, die zeker geen geestverwant van Calvijn was, heeft hem genoemd, en in dit ééne woord ligt zeker de warmste hulde opgesloten: „1'homme Ie plus Chretien de son siècle." ^'''') Niet op Calvijn maar op Luther's karakter richt zich dan ook de scherpste aanval. Voor een deel is dit daaraan toe te schrijven, dat Luther als de geestelijke vader van het Protestantisme Rome nog altoos het meest irriteert; voor een ander deel aan den bitter hartstochtelijken toon, waarop Luther zelf, meer dan een der andere Reformatoren, Rome heeft bestreden ; en voor een groot deel ook aan het feit, dat Luther, die, gelijk Döllinger het uitdrukte, „dem deutschen Geiste das unvergangliche Siegel seines Geistes aufgedrükt" ^•") heeft, de nationale held van het Duitsche volk geworden is, en dit eiken Roomsche in Duitschland natuurlijk een doorn in het oog is. Daarbij komt, dat Luther in veel ongunstiger positie verkeert dan Calvijn. Want terwijl Calvijn een zeer gesloten karakter had, zich zelden over zijn innerlijk zieleleven uitliet en van zijn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's