GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gebaande wegen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebaande wegen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons. Hand. 16:14.

Alle wedergeboorte is een rechts treeksch werk van God.

Maar dat wil volstrekt niet zeggen, dat alle voorbereidende arbeid van 'sHeeren wege daarbij uitgesloten is.

Zie bet aan de toebrenging van Lydia.

W; e handelen ditmaal niet over de geschiedenis barer bekeering, maar over de wegen en middelen^ waarlangs en waardoor de Heere deze heeft voorbereid.

Lydia was niet geboortig uit Philippi, noch zelfs uit Europa. Zij kwam van de overkant der zee, uit een stad in Klein-Azië, Thyatira, beroemd om haar purperfa])rieken. Allicht is zij om haar handel in Philippi gaan wonen. Nu was er destijds in Thyatira een bloeiende gemeente van Christus, maar in Phihppi niet, evenmin als ergens elders in ons werelddeel. Lydia had dus in haar nieuwe woonplaats veel minder kans het evangelie van Christus te ontmoeten dan in haar O'ude. Schijnbaar verwijdert haar weg zich verder van Christus. Maar juist zóó komt zij Hem nader, en zal de eerstelinge worden der geloovigen in geheel Europa. God is immers machtig zijn kinderen te vinden aan de einden der aarde, en ben vandaar te roepen tot geloof en bekeering.

Was de weg dus wonderlijk waarlangs de Heere Lydia tot Paulus bracht, niet minder opmerking verdient het hoe diezelfde God Paulus tot J.jydia brengt.

De apostel is op zijn tweede zendingsreis van plan naar Efeze te gaan. Maar de Heere wil eerst Lydia toebrengen. Daarom wordt Paulus door den Heiligen Geest verhinderd het woord in Azië te spreken; ook andere plannen worden door die geheimzinnige tegenwerking gestuit, totdat hem in Troas de Macedonische man verschijnt die vraagt: „kom over en help ons". Nu is de weg duidelijk, en weinige dagen later vinden we den apostel predikend te Philippi.

Heerlijk toch te weten dat onze God zoo alle wegen en middelen schikken en richten kan en wil, om zondaren te brengen tot het evangelie des kruises.

Maar bovendien, en dit is het derde. God heeft ook in Lydia's hart behoeften gewekt. Immers, we lezen aangaande baar dat zij God diende. Dit is niet in zaligmakende zin te verstaan. Daarin openbaarde zich nog geen genade der wedergeboorte, maar wel een zekere religieuze behoiefte.

Blijkbaar was Lydia een j, zoekende vrouw". In het heidendom, de godsdienst van haar jeugd, vond ze geen bevrediging meer. De Joodsche religie, met monotheïsme en strenge moraal trok haar aan. Zelfs had ze blijk van toenadering gegeven dooi als proseliete der poort aansluiting te vragen.

Nu was dat alles nog wel niet met geloof gepaard, 't Bleef bij zekere uitwendige godsdienstigheid en voorbeeldige levenswandel. Maar het had toch, ofschoon ongenoegzaam tot zaligheid, deze schoone vrucht dat het Lydia bracht onder de bediening van de middelen der genade.

Ook nu zijn er nog hoorders des Woords, die nog niet innerlijk aan. Christus verbonden zijn, en toch gaarne met de gemeente zich schikken onder de prediking.

Verachten wij toch dezulken niet, maar verwachten we hoopvol en biddend de dag, waarop de Geest des Heeren hen met onwederstandelijke kracht zal aangrijpen.

De gebaande wegen in Gods koninkrijk toonen dikwijls de nadering des Konings.

Als ons geloof hem maar verwacht!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

Gebaande wegen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 1930

De Reformatie | 8 Pagina's