GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

HOOFDARTIKEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOOFDARTIKEL

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iets over de methode der prediking.

III. (Slot.)

Wanneer wij nog eens rustig overwegen, wat de apostel in 1 Cor. 2:1—5 heeft afgewezen bij zijn verkondiging, bij zijn kerygma, dan is dit toch wel duidelijk, dat hij afgewez, en heeft heel dat menschelijk© apparaat, dat in beweging gezet wordt om in deze wereld menschenharten te ontsluiten en te winnen voor een levenssysteem, voor een ideologie enz., een apparaat, dat ook de sporen van zijn tijd vertoont, en dat verandert naar gelang de tijden veranderen, en dat met de ontwikkeling dezer wereld meegroeit. Hij heeft geweigerd zijn ovei'tuigingskracht te ontleenen aan de spreek- en denktechniek der Grieken. Want deze spreek- en denklechniek is de kracht dezer wereld. Hoe geweldig is bijv. in Duitschland het apparaat der menschelijke overtuigingskraclit om bij het volk een bepaalde ideologie er in te hameren, en het geheele volksleven er van te doortrekken. En wanneer wij lezen van den Antichrist en van den valschen profeet, die „maakt, dat de aarde en die daarin wonen het eerste beest, n.l. den antichrist, aanbidden" (Openb. 13:12), dan zien wij tot well< e perfectie dit menschelijlc apparaat zal worden opgevoerd, zoodat de geheele wereld de anti-christelijke gedachten aanneemt, en er haar leven uit opbouwen zal. Van deze perfectie kunnen wij ons nog geen voorstelling maken.

Welnu, het evangelie van Jezus Christus komt langs geheel andere wegen tot de harten der menschen, en overwint op geheel andere wijze den mensch. Hierbij is alle menschelijke overtuigingskracht uitgeschalield, hier triumfeert God alleen in Zijn genade, ook in de w ij z e, waarop Hij de harten ontsluit. Het evangehe van Jezus Christus komt naar een methode, die voor den mensch ook ergernis en dwaasheid is, en die van ellcen prediker geloof vraagt in den God des welbehagens. Die hem gezonden heeft.

Hoe heeft dus de apostel zijn Icerygma gebracht? In eenvoudig, nucliter, dagelijksch proza; in woorden zóó gekozen, dat zij den openbaringsinhoud zuiver weergaven en ieder precies wist, waar het over ging, en wat de apostel bedoelde.

Den vorm en den opbouw van zijn Icerygma liet de apostel geheel beheerschen door den inhoud van het kerygma zelf. Deze prediking heeft zijn eigen vorm, want het moest worden een bedienen van de sleutelmacht van het koninkrijk der hemelen. Dit kerygma heeft zijn eigen bewijsvoering — want het liomt met dat, wat God doet en doen zal in Jezus Christus. Deze verkondiging heeft ook zijn eigen effect: zondaren bekeeren zich en zondaren verharden zich, de liefde tot God ontwaakt, maar ook de vijandschap (Openb. 22:11). En de prediker heeft zijn eigen b e z i e 1 i n g en zijn eigen bewogenheid. „Zoo zijn wij dan gezanten van Christus' wege, alsof Gods door ons bade; wij bidden u van Christus' 'wege: laat u met God verzoenen" (2 Cor. 5:20).

Maar dit alles wordt beheerscht door het kerygma zelf De apostel vroeg niet: hoe zal ik hier ingang vinden, maar hoe wil God Zich hier ingang bereiden? Het probleem ligt dan ook niet in de methode om bij mislukking een nieuwe methode te bedenken, maar het probleem ligt in de omstandigheden, waaronder het kerygma verkondigd moet worden! Wij lezen van den Heiland, dat Hij te Nazareth niets doen kon vanwege hun ongeloof. Dit ongeloof maakte Zijn kerygma van het koninkrijk der hemelen, dat nabij gekomen was, krachteloos. En als het waar is, dat de prediking van den apostel te Athene geen effect gehad heeft, dan lag dat aan den zondigen weerstand', die hij daar ontmoette. De apostel heeft dan ook geen andtere methode bedacht (hij was dan ook nooit te Gorinthe of te Rome gekomen), maar hij is vandaar weer vertrokken. Wie zich dan ook door de methode der prediking laat binden, éie kan zegen van succes onderscheiden.

En dit alles is ook van beteekenis voor de bediening des Woords. Het Woord Gods moet be- Idiend worden zóó, dat het alleen is uitlegging van het Woord Gods, m e t de ambtelijke verkondiging, dat wie gelooft het leven heeft, en wie het Woord Gods verwerpt, het leven niet zien zal. Dit beheerscht èn vorm èn opbouw der prediking als kerygma van het koninkrijk Gods. En wie zoo het Woord bedient moet gelooven, dat met de bediening des Woords meekomt de Geest Gods en de kracht Gods; meekomt naar. de belofte Gods en op het gebed der kerk; en dat God nti ook Zelf de vrucht der prediking tnoogst. Dit alles wil werkelijk niet zeggen, dat preeken is een automatisch doorgeven van het evangelie van Jezus Christus, of dat zulk een automatisch doorgeven reeds voldoende zou zijn. Dat kan alleen zeggen hij, die redeneert van uit de menschelijke overtuigingskracht, en nu concludeert: dan moet ©en prediker wel een automaat worden, als alle menschelijke overtuigLagskracht uitgeschakeld wordt. Dit kan reeds daarom niet, omdat elke prediker desleutelmacht heeft, en omdat elke prediker nu ook heeft toe te zien, of op de bediening des Woords komt, wat God beloofd heeft, of nu ook inderdaad blijkt, dat het kerygma is een kracht Gods tot zaligheid.

Als er dan ook één ding noodig is, dan is het wel het geloof in de effectieve kracht van het Woord Gods, de efficacia van het Woord Gods, dat souverein Zijn eigen werk werkt en zijn eigen vrucht uitwerkt, de efficacia van dat Woord, dat nooit ledig wederkeert. Waar dit geloof is in de efficacia van het Woord Gods, daar worden geen vragen gesteld als deze: „Zijn wij doodge-preekt"? e.d. Zulk een vraagstelling kan alleen opkomen, als wij verloren hebben het geloof in de effectieve kracht van het Woord Gods. En wie dat eenmaal verloren heeft, ja die gaat andere methodes bedenken, en die eindigt met geen methode meer te hebben. En dit klemt te meer, omdat wij tegenwoordig vooral te doen krijgen met buitenkerkelijke bewegingen, waar het Woord Gods wel Zijn kracht zou bewijzen, en waar de Geest Gods wel Zijn wonderen zou werken, en waar ook gesproken wordt van rijken zegen. (Waarom zouden wij, als de methode werkelijk aan ons overgelaten is, dan ook deze methode niet toepassen en onze kerkdeuren sluiten? ) En voordat wij er erg in hebben zeggen wij ook, dat de Heere vrij is in Zijn methode (terwijl Hij Zich juist ook in methode bond, namelijk de ambtelijke verkondiging van het kerygma van het koninkrijk Gods) en dat de Geest Zich niet binden laat door onze kerkmuren en dat Gods kracht werkelijk niet alleen is binnen de wettig geconstitueerde vergadering der ware christgeloovigen. En wij vergeten naar de Schriften te vragen: welke mandaten Christus ons gegeven heeft, aan welke methode Hij ons ge^ bonden heeft, op welke wijze Hij de Zijnen ver*gadert, beschermt en onderhoudt!

Wij moeten oefenen het simpele geloof, dat met de bediening des Woords üi de wettig daartoe geïnstitueerde en geconstitueerde kerkvergade^ ring meekomt de Geest Gods en de kracht Gods, en dat Chrislns ons alzoo te werken heeft gezet. En door ons ook in de methode der prediking te binden, zal het getuigenis der kerk voleindigd worden. Openb. 11:7. Want daardoor komt in de bediening des Woords niet wat menschen bedacht hebben, en daardoor wordt het kerygma van het koninkrijk der hemelen niet voortgestuwd door menschelijke overtuigingskracht, en geen effect ge^ geven door menschelijke methodes, maar daardoor is het Christus alleen, Die Zijn loop door deze wereld voleindigt — de ruiter op het witte paard, Openb. 6:2 — en Zijn kerygma tot zijn „telos" voert, tot zijn volle uitwerking, zoodat het heeft gedaan al wat God behaagd heeft.

En zoo dwingt de kerk in haar ambtelijke roeping èn in de vergadering der ware cliristgeloovigen, èn in de zending èn in de evangelisatie het einde nabij, zoo gaat de wereld begrijpen dat het om Christus gaat, om Hem alleen, en om Zijn Woord, om Hem, Wiens Koninkrijk niet van deze wereld is. Niet van , deze wereld, wat ook blijkt uit de wijze, waarop Hij dat koninkrijk op aarde tot heerschappij brengt, waarop Hij voor Zijn koniakrijk wint en het getal van Zijn rijksburgers vermeerdert, waarop Hij een keer dien Paulus te werken heeft gezet, en waarop Hij nog vandaag Zijn mandaten geeft, en Zijn dienaren bindt. En als wij geen vrucht zien op de bediening des Woords, lalen wij het dan niet zoeken in de methode, want die is gegeven, die is vastgelegd tot Christus' wederkomst, maar laten wij ons dan bekeeren van ons ongeloof.

Wij zeggen, dat wij al meer en meer in isolement gaan. Dr. Berkouwer schreef nog kort geleden over het isolement der Gereformeerde Schriftbeschouwing. Anderen spreken van het isolement der Gereformeerde belijdenis t.a.v. de heusche feiten der zaligheid: opstanding, hemelvaart, wederkomst op de wolken des hemels. Welnu, datzelfde isolement openbaart zich ook in de methode der prediking. En ons eenig houvast is het geschreven W^oord Gods. Ons kan alleen redden het geloof in Gods mandaten. Die ons bindt èn naar inhoud èn naar methode. Ik heb geen methode te bedenken. De metliode is mij al opgelegd, reeds bij mijn eerste preek, èn in de kerk èn in de zending èn in de evangelisatie. Wij veranderen dan ook niet van methode, of wij vermenigvuldigen de methodes niet, gelijk dat vandaag wel geschiedt bij de evangelisatie, maar wij moeten, geloovende, de eene gegeven methode verdiepen, opdat het kerygma zijn telos bereike, en Christus ons straks vinde als getrouwe knechten, die Zijn Woord bewaard hebben. En wie zoo geloovende preekt, die zal ook de vruchten kunnen onderscheiden, want nu weet hij ook zeker, dat het niet zijn woord, of zijn overtuigingskracht is geweest, maar alleen het Woord Gods, het getuigenis Gods, dat iemand ja of neen heeft doeji zeggen in de kerk, in de zending, en in de evangelisatie. En ieder moet zijn geloof üi Jezus Christus als Heer en Zaligmaker der kerk en als Heer en Redder der wereld hierin bewijzen, dat hij g& -

loovlg blijft bij de metliode der prediking, van Cliristus Zelf geleerd zijnde. Dan gaat het goed, altijd goed, want dan wordt het welbehagen Gods vrij baan gegeven, de Geest niet belemmerd, en het Woord niet gebonden. En het geloof van een ieder zal rusten op de kracht Gods tot zaligheid, fin de tegenspraak van een ieder, die dit evangelie verwerpt, zal openbaar worden, en het kerygma zal zijn telos bereiken, en Christus zal straks Zijne engelen zenden met het bevel: Zendt uw sikke] en maai!

Ik ben er mij van bewust, lang niet volledig te zijn geweest, maar deze opmerkingen mocht ik plaatsen van onzen hoofdredacteur, i)


1) Noot van de Redactie: Er komt nog meer!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1938

De Reformatie | 8 Pagina's

HOOFDARTIKEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1938

De Reformatie | 8 Pagina's